Kansainvälistymisstrategia, osallistuminen myyntikiertueelle ja uusiin myyntikanaviin mukaan lähteminen – Visit Turku Archipelagon tänä vuonna toteuttama kansainvälistymisvalmennus on saanut alueen yritykset ottamaan merkittäviä askeleitä kohti kansainvälistymistä.
Turku ja saaristo hakevat jatkossa entistä voimakkaammin tunnettuutta ja kasvua kansainvälisiltä markkinoilta. Joukko alueen yrityksiä on käynyt tänä vuonna läpi Visit Turku Archipelagon toteuttaman Shape Up by Saaristo -kansainvälistymisvalmennuksen. Sen myötä on syntynyt monia uusia avauksia ja satsauksia, joilla kurotellaan kohti uutta kansainvälistä asiakaspotentiaalia.
–Shape Up by Saaristo on tuottanut ilahduttavia onnistumisia, joista olemme todella ylpeitä! Ohjelmassa mukana olleet yritykset ovat tehneet hienoa työtä – osa on laatinut selkeän kansainvälistymisstrategian, toiset lähteneet rohkeasti mukaan kansainvälisiin online-varauskanaviin ja saavuttaneet niissä menestystä. Myös osallistuminen kansainväliselle myyntikiertueelle on tuonut konkreettisia tuloksia, listaa Visit Turku Archipelagon myyntijohtaja Laura Kaijanto.
Merkittävä käännekohta kansainvälistymisessä
Turun Musiikkijuhlat on alkanut Shape Upin myötä kehittää kansainvälistymissuunnitelmaa sekä -budjettia, jotka tukevat pitkäjänteistä kehitystä, kertoo Turun Musiikkijuhlien Myynti- ja markkinointipäällikkö Eveliina Salminen.
Hän summaa, että Shape Upiin osallistumisen myötä Turun Musiikkijuhlat on saanut useita konkreettisia työkaluja strategian ja suunnitelmien kehittämiseen sekä lisätietoa markkinoista ja niille menosta.
– Tämä koulutus on ollut meille merkittävä käännekohta kansainvälistymismatkallamme!
Seuraavana steppinä kansainvälistymisen polulla Turun Musiikkijuhlat on mukana The Nordic Marketplace 2025 -tapahtumassa Kööpenhaminassa helmikuussa 2025.
Shape up -valmennukseen osallistuneiden yritysten on ollut mahdollista lähteä Visit Turku Archipelagon tiimin mukana kansainvälisiin myyntitapahtumiin, ja Hotel Hyppeis Värdshusin yrittäjä Outi Fagerlund osallistui Saksan myyntikiertueelle ensimmäistä kertaa.
– Vastaanotto Saksassa oli todella innostunutta. Monet olivat vaikuttuneita saariston rauhallisuudesta ja aidosta tunnelmasta. Tapaamiset synnyttivät lupaavia yhteistyömahdollisuuksia, mikä on todella palkitsevaa, kertoo Fagerlund.
– Matkasta jäi erittäin positiivinen ja inspiroiva fiilis. Kaikki oli järjestetty ammattimaisesti, aikataulut pitivät, ja Visit Turku Archipelagon tiimin tuki oli korvaamatonta, hän kiittelee.
Kaikkiaan Shape Up by Saaristo -valmennuksen suoritti 12 yritystä: Amandis, Flowpark Oy, Forum Marinum, Hotel Hyppeis Värdshus, Hotel Kakola, Kultaranta Resort Oy, Matka-Launokorpi Oy, Magni Mundi Oy, Moving Heart, Muumimaailma Oy, Turun Musiikkijuhlat ja Villa Wolax Oy.
Visit Turku Archipelagon toteuttama seuraava kansainvälistymisen valmennuskokonaisuus tulee näillä näkymin starttaamaan syksyllä 2025.