Moottoripyörän parkkeeraaminen on tieliikennelaissa tehty hieman hankalaksi. Tässä vinkit, miten kannattaa toimia, jotta välttyy turhilta pysäköintivirhemaksuilta.
Uutiset

Moottoripyörää ei aina voi parkkeerata lain edellyttämällä tavalla – tässä vinkit, joilla voi välttää turhat pysäköintivirhemaksut

Moottoripyörä on tieliikennelaissa väliinputoaja. Laissa moottoripyörä vertautuu pysäköinnin osalta autoon, mutta kokoeron vuoksi käytäntö ei ole yksiselitteinen. Moottoripyörille tarkoitetut pysäköintiruudut ovat Suomessa harvinaisuuksia. Yleensä motoristit käyttävät autojen kokoa olevia pysäköintiruutuja. Autoilijaa taas ärsyttää yksittäinen moottoripyörä, jolle riittäisi neljännes ruudusta, mutta joka varaa yhden usein harvalukuisista vapaista ruuduista.

Tehokkainta olisi pysäköidä moottoripyörät vierekkäin liikennevirrasta katsoen poikittain. Tällöin niitä mahtuisi yhteen auton kokoiseen pysäköintiruutuun 3–4 ja jokaisella niistä olisi esteetön poispääsy. Mutta se ei ole lainmukaista.

Tieliikennelain mukaan pysäköintimaksulla hankittava pysäköintioikeus on ajoneuvokohtainen

– Periaatteessa on pysäköintitilan haaskaamista varata auton kokoinen ruutu yhdellä moottoripyörällä. Se kismittää autoilijoita. Mutta motoristille ykkösasia on tietenkin välttää lain rikkomista ja sakkoriskiä. Käytännössä pysäköintimaksulla saa itsenäisen käyttöluvan valitsemaansa parkkeeraustilaan. Jos moottoripyörä pysäköidään autoruutuun, ei siihen saa samaan aikaan autoa tunkea. Vaikka joskus joku auto siihen voisi mahtua, EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen sanoo.

Yhteen parkkiruutuun saa pysäköidä enemmän kuin yhden moottoripyörän. Olennaista kuitenkin on, että jokaisen ruutuun parkkeeratun moottoripyörän pitää pystyä lähtemään ruudusta esteettömästi. Hukkatilaa siis yleensä jää, vaikka parkkiruudun yrittäisi täyttää taloudellisesti.

– Jos motoristi parkkeeraa yhteen ruutuun vaikkapa 3 omistamaansa moottoripyörää, voidaan häntä sakottaa, jos sakottaja katsoo, ettei jokaisen pyörän ruudusta poistumisreitti ole esteetön. Sama pätee kaveriporukkaan. Jos poppoo jättää pysäköintitilan säästämiseksi moottoripyöränsä limittäin yhteen ruutuun, heitä saatetaan sakottaa esteettömyyden laiminlyömisestä, Kolehmainen kertoo.

Parkkiruudun rajat muodostuvat sen ulkoreunoista. Jos edes pieni osa ajoneuvosta ylittää ne, kyse on laittomasta parkkeerauksesta.

Lisää harmaita hiuksia motoristeille

Harmaita hiuksia motoristeille aiheuttaa tieliikennelain määräys siitä, että kadunvarressa ajoneuvot tulee lain mukaan pysäköidä liikennevirran suunnan mukaisesti. Eli esimerkiksi moottoripyörän ja pikkuruisen Smart-auton pysäköiminen kadunvarteen liikennevirran suunnan vastaisesti poikittain on vastoin lakia.

– Poikittain pysäköiminen on sakkoriski. Vaikka se olisi tilankäytön kantilta järkevintä, Kolehmainen toteaa ja jatkaa:

– Motoristeille on ongelmallista sekin, että kadut usein viettävät sivuille päin. Kun siihen yrittää jättää pyöränsä liikennevirran suuntaisesti, kaksipyöräinen kellahtaa herkästi nurin. Eli paikoin valittavana on sakkoriski tai kohonnut vaara moottoripyörän kolhiintumisesta.

Jokaiselle moottoripyörälle on maksettava erillinen parkkimaksu.

– P-liikennemerkin alle sijoitettavilla lisäkilvillä voidaan rajata parkkiruudut vain tietynlaisten ajoneuvojen käyttöön. Tämä on kuitenkin harvinaista ja koskee yleensä vain raskaan kaluston kieltämistä. Yksityisillä toimijoilla voi olla hallinnoimillaan parkkipaikoilla, kuten kauppakeskusten pihoilla tai parkkitaloissa, omia sääntöjään koskien esimerkiksi moottoripyörien jättämistä autoille tarkoitettuihin ruutuihin. Mutta tämäkin on käytännössä harvinaista, Kolehmainen kommentoi.

Mopon puolestaan saa pysäköidä maksutta jalkakäytävälle. Jos mopon jättää kadunvarsipysäköintiin tai parkkiruutuun, siitä on maksettava normaali parkkimaksu.

Paperiset parkkilaput ongelmallisia motoristeille

Pysäköintiautomaatista haetut paperilappuset ovat motoristin kannalta hankalia. Tuuli tai pitkäkyntinen tarttuu herkästi pysäköintilappuun, jos sen jättää moottoripyörän visiiriin. Siksi monen kaupungin pysäköintilaitos ohjeistaa, ettei maksettua lippua tarvitse laittaa moottoripyörään. Mahdollisen pysäköintisakon saa mitätöityä toimittamalla pysäköintiviranomaiselle todisteeksi joko pysäköintilipun tai valokuvan lipusta.

Helsingissä pysäköintivirhemaksua ei tarvitse maksaa oikaisuvaatimuksen käsittelyaikana, mutta esimerkiksi Tampereella ja Turussa se pitää suorittaa eräpäivään mennessä. Turussa oikaisuvaatimus tulee tehdä 30 vuorokauden sisällä pysäköintivirhemaksun saamisesta.

– Moottoripyöräilystä on tarkoitus nauttia. Pysäköimisen jälkipuinti kuten sakkojen oikaisuprosessi ei oikein istu siihen. Joskus näissä asioissa on menty oikeuteen saakka, ja jopa Korkein oikeus on ottanut kantaa moottoripyörän pysäköintimaksuun. Mobiilimaksamisen yleistyminen pysäköinnissä helpottaa myös motoristin elämää suuresti, Kolehmainen päättää.

Laki ei vaadi motoristilta myöskään parkkikiekon käyttöä, joskin hänen on noudatettava muiden ajoneuvojen kuljettajien tavoin pysäköintiin liittyviä aikarajoituksia. 

Moottoripyöräpysäköinnin vinkkilista:

  1. Moottoripyörä pysäköidään kuten autokin.
  2. Moottoripyörää ei saa pysäköidä jalkakäytävälle tai kevyen liikenteen väylille, toisin kuin mopon ja polkupyörän saa.
  3. Moottoripyörää ei saa pysäköidä polkupyöräparkkiin.
  4. Parkkikiekkoa ei tarvitse käyttää, mutta samat aikarajoitukset koskevat moottoripyörääkin.
  5. Pysäköintilippua ei tarvitse laittaa ajopeliin kiinni, se pitää kuitenkin säilyttää todisteena mahdollisen sakon oikaisuvaatimuksen todisteeksi. Lipukkeiden kanssa pelaamisen vältät kokonaan käyttämällä pysäköintisovellusta.
  6. Jos sait aiheettoman pysäköintivirhemaksun, muista tehdä oikaisuvaatimus mahdollisimman pian. Tarkista kaupunkikohtaiset vaatimukset esimerkiksi verkkosivuilta.