- Akkujen valmistus on pitkälti automatisoitu, mutta varsinkin laadunvarmistuksessa tarvitaan osaajia. Kuvat: Valmet Automotive
Uutiset

Valmet Automotive panostaa voimakkaasti akku- ja autoteollisuuteen Varsinais-Suomessa

Valmet Automotive kehittää strategiansa mukaisesti sähköistä liikkumista kaikilla liiketoimintalinjoillaan. Salossa ja Uudessakaupungissa on tänä syksynä aloitettu korkeajänniteakkujen tuotanto autoteollisuuden tarpeisiin. Uudenkaupungin autotehtaalle on ensi vuoden aikana tulossa hybridiautojen valmistuksen rinnalle aivan uusi täyssähköauto. Panostukset auto- ja akkuteollisuuteen lisäävät alueemme elinvoimaa ja tuovat sekä työtä että yhteistyön mahdollisuuksia akkuteollisuuden tulevissa kehityshankkeissa.

Valmet Automotiven akkuliiketoiminta kasvaa erittäin nopeasti.

–Olemme julkistaneet jo viisi akkujen valmistussopimusta autoteollisuuden tarpeisiin Uudenkaupungin ja Salon toiminnoissamme. Tämä on olennainen osa yrityksemme kasvustrategiaa, kertoo Valmet Automotiven EV Systems -liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Nurmi.

Hyviä uutisia on kuultu myös autoteollisuuden parista. Valmet Automotive on allekirjoittanut aiesopimuksen sähköautojen valmistuksesta hollantilaisen Lightyear-yhtiön kanssa. Sopimus liittyy uuteen Lightyear One -täyssähköautoon. Valmistelut ovat jo pitkällä ja tuotanto käynnistyy ensi vuoden aikana.

Uudenkaupungin akkutehtaalla toimii tällä hetkellä eri akkumallien valmistukseen soveltuva flexline.

Uudenkaupungin akkutehdas starttasi syyskuussa

Uudenkaupungin uudella akkutehtaalla on valmistettu syyskuun puolivälistä alkaen korkeajänniteakkupaketteja. Akkutehdas sijaitsee samassa rakennuksessa kuin autotehdas. Vastaavaa logistiikan ja tuotannon optimoivaa kokonaisuutta ei tarjoa tällä hetkellä mikään muu autoteollisuuden palveluntarjoaja.

Uudenkaupungin akkutehtaan toiminta tulee laajenemaan, ja vuonna 2024 siellä toimii neljä akkutuotantolinjaa. Valmet Automotiven kokonaisinvestointi Uudenkaupungin akkutehtaaseen on noin 120 miljoonaa euroa, ja tehtaan vuosittainen tuotantokapasiteetti tulee olemaan noin 500 000 akkumoduulia ja akkupakettia. Akkutehtaalle on rekrytoitu jo noin 200 henkilöä. Tehtaan saavuttaessa täyden kapasiteettinsa vuonna 2024 se tulee työllistämään noin 500 henkilöä.

Prosesseja kehitetään jatkuvasti. Kuva Salon akkutehtaalta.

Salon akkutehtaan tuotanto laajenee

Valmet Automotive on saanut tänä syksynä toisen akkuihin liittyvän valmistussopimuksen Salon akkutehtaalle. Sopimuksen myötä tehdas laajentaa tuotantoaan autoteollisuuden korkeajänniteakkuihin. Tuotanto käynnistyy tämän vuoden aikana.

Tehtaan 3500 neliömetrin laajennusosa on valmistunut aikataulun mukaisesti. Uuden akkumallin tuotantolinja sijoittuu osittain tehtaan laajennusosaan. Lisärakentamisessa on huomioitu myös tehtaan jatkuvasti kasvavan logistiikkaliikenteen tarpeet. Nyt tehtaan kokonaispinta-ala on noin 23 500 neliömetriä.

Rekrytointi Salon akkutehtaalle jatkuu ja työntekijöiden määrä kasvaa tasaisesti. Syksyn aikana tarve on noin 250 henkilöä tuotanto-, laatu- ja logistiikka-alan tehtäviin. Tehdas työllistää tällä hetkellä noin 500 henkilöä.

Kuvassa vasemmalta oikealle projektipäällikkö Ville Rantala (Valmet Automotive), operatiivinen johtaja Hans Heijmans (Lightyear), hankintatoimen johtaja Gerard Berkelmans (Lightyear), myyntijohtaja Matti Räsänen (Valmet Automotive) ja varapääjohtaja Wim van Stratum (Lightyear).

Uuteenkaupunkiin uusi tuotantolinja täyssähköautoille

Valmet Automotive on yksi sähköisen liikenteen pioneereista. Yritys on valmistanut sähköajoneuvoja jo vuodesta 2009 alkaen, ensin täyssähköautoja ja viime vuosina hybridejä.

Kesällä hollantilaisen Lightyear-yhtiön kanssa allekirjoitetun uuden aiesopimuksen myötä käynnistyy aivan uusien Lighyear One -täyssähköautojen valmistus hybridien rinnalla vuoden 2022 aikana.

–Mallin valmistukseen ollaan rakentamassa uutta, kyseisen auton valmistukseen soveltuvaa kokoonpanolinjaa ja tuotannon valmistelut ovat jo pitkällä, kertoo Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki.

Lightyear One -sähköauto yhdistää integroidut aurinkokennot ainutlaatuiseen muotoiluun. Malli tarjoaa tehokkaita ratkaisuja sähköautoilun keskeisiin haasteisiin – akun lataustarpeeseen ja ajomatkaan. Valmet Automotivelle kyseessä on iso askel toimialan osaamisen huipulle.

–Julkistimme Lightyear One -mallin prototyypin kaksi vuotta sitten, ja nyt olemme löytäneet erinomaisen valmistuskumppanin. Valmet Automotivella on vahvoja näyttöjä osaamisestaan ja lisäksi yrityksemme jakavat samat arvot ja samanlaisen toimintakulttuurin, kertoo Lightyearin toimitusjohtaja ja perustajajäsen Lex Hoefsloot.

Tulossa: Biokaasuterminaali Uudenkaupungin tehtaalle

Valmet Automotive on allekirjoittanut tänä syksynä myös sopimuksen biokaasuterminaalin rakentamisesta Uudenkaupungin tehdaskiinteistölle. Terminaalilla on ratkaiseva merkitys Uudenkaupungin tehtaan hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa.
Tehtaan hiilidioksidipäästöt aiheutuvat maalaamon uuneissa käytettävästä kevyestä polttoöljystä, ja juuri nämä päästöt tullaan poistamaan biokaasun käyttöönotolla. Toistaiseksi tehtaan hiilidioksidipäästöt kompensoidaan sertifioiduilla kompensaatiohankkeilla.
Biokaasuhankkeen myötä autotehtaan maalaamon uunien lämmitykseen käytettävä kevyt polttoöljy korvataan maa- ja biokaasulla, mutta niin pian kuin maalaamon toiminnan vaatima määrä biokaasua on saatavilla, tavoitteena on siirtyä pelkästään biokaasun käyttöön. Terminaali otetaan suunnitelmien mukaan käyttöön vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla.