Suomalaiset arvostavat perinteisiä automerkkejä, Tesla ei pärjää mielikuvissa
Dacia on Suomen aliarvostetuin automerkki, sanoo 15 prosenttia äskettäin auton ostaneista suomalaisista. Toiseksi aliarvostetuin on Kia. Dacia ei yltänyt viime vuonna myytyjen automerkkien kärkikymmenikköön. Toyota jatkaa suomalaisten suosikkiautona, mutta Teslan suosio ei kasva.
Tori.fi:n talvella tutkimusyhtiö Advice A/S:llä teettämän kyselytutkimuksen mukaan Toyotan suosio ei näy Suomessa hiipuvan. Myös Tori Autot -palvelussa Toyota on automerkkihakujen kärjessä.
Uusien autojen myynnissä suosituimpia olivat viime vuonna Toyota, Volkswagen ja Skoda.
– Dacia ei lukeutunut uusien autojen myynnissä kärkikymmenikköön, eikä mikään sen yksittäinen mallikaan yltänyt suosituimpiin, Tori Autojen johtaja Jenni Tuomisto toteaa.
Tori Autot on Tori.fi:n autokauppa. Siellä suomalaisten aliarvostetuimmiksi kokemista automerkeistä vain Toyota on jatkuvasti eniten haettujen joukossa.
Suomessa ei korskeus loista
Uusien autojen menekki ei Suomessa korreloi brändin arvostukseen, sillä vähiten arvostetuista automerkeistä Kia oli viime vuonna neljänneksi ja Skoda kolmanneksi myydyin uusi auto. Toyota on selkeästi myydyin automerkki Suomessa.
– Suomalaisille käytännöllisyys on keskeinen arvo. Täällä myyntitilastojen kärjessä ovat muut kuin korskeimmat brändit, Tuomisto sanoo.
Tesla ei menesty mielikuvissa
Tämän hetken trendikkäin automerkki Tesla ei vielä nouse korkealle suomalaisten mielikuvissa.
– Teknologisessa kehityksessä suomalaiset nostavat Teslan autoteollisuuden ykköspaikalle. Vastikään autoa vaihtaneista suomalaisista 18 prosenttia sanoo Teslan olevan teknologiakehityksen kärkeä. Muissa kategorioissa Tesla ei yllä kärkiviisikkoon.
Tuomiston mukaan Tesla jää myös vastuullisuusmielikuvissa häntäpäähän. Sen näkee vastuullisimmaksi automerkiksi vain 0,4 prosenttia vastaajista. Suomessa vastuullisimmaksi automerkiksi nähdään Toyota. Näin sanoo 25 prosenttia vuoden sisällä auton ostaneista.
Toyota kuuluu käytettynäkin suosituimpiin
Toyotan asemaa maan ostetuimpana automerkkinä selittää se, että ne ovat viimeisen vuoden aikana auton ostaneiden suomalaisten mielestä hinta-laatusuhteeltaan parhaita autoja. Toyota oli edellisvuonnakin maan myydyin automerkki.
– Toyota on sekä käytettyjen että uusien autojen ostajille yleisin kakkosvaihtoehto. Ei siis ihme, että useimmiten tiellä tulee Toyota vastaan. Uutta autoa ostettaessa harkinta käydään Toyotan ja Skodan välillä, ja yleensä valitaan Toyota, Tuomisto sanoo.
Viimeisen vuoden aikana käytetyn tai uuden auton ostaneista suomalaisista 42 prosentilla auton hinta oli alle 12 500 euroa.
Autokauppa on Suomessa voittopuolisesti käytettyjen autojen ostamista. Autoalan keskusliiton mukaan viime vuonna suomalaiset ostivat 639 000 käytettyä autoa. Uusia autoja ensirekisteröitiin 98 481 kappaletta. Korona-aikana tuo asetelma on vain vankistunut.
Uusien autojen menekki on vähentynyt selvästi. Esimerkiksi vuonna 2018 suomalaiset ostivat 120 499 uutta henkilöautoa, mutta seuraavana vuonna enää 114 203. Viime vuonna uusien rekisteröintejä oli 18 prosenttia vähemmän kuin 2018.
Top5-listat: Suomalaisten mielikuvat automerkeistä
Turvallisin:
Volvo 42 %
Mercedes-Benz 11 %
Toyota 7 %
Audi 6 %
Volkswagen 6 %
Vastuullisin:
Toyota 25 %
Volvo 17 %
Mercedes-Benz 15 %
Volkswagen 6,5 %
Audi 6 %
Hinta-laatusuhde:
Toyota 21 %
Skoda 9 %
Volkswagen 8 %
Volvo 7,5 %
Kia 5 %
Laadukkain:
Mercedes-Benz 18 %
Volvo 16 %
Toyota 13 %
Audi 10,5 %
BMW 9 %
Design:
Audi 13 %
BMW 11,5 %
Mercedes-Benz 11 %
Volvo 8 %
Jaguar 5 %
Helppo ylläpitää:
Toyota 27 %
Volvo 10,5 %
Volkswagen 7 %
Mercedes-Benz 7 %
Ford 6 %
Helppokäyttöinen:
BMW 13,5 %
Mercedes-Benz 13,5 %
Volvo 12,5 %
Audi 10,5 %
Volkswagen 9 %
Teknologia:
Tesla 18 %
Mercedes-Benz 15 %
Audi 10 %
Volvo 10 %
BMW 9,5 %
Aliarvostetuin automerkki:
Dacia 15 %
Kia 9 %
Skoda 7 %
Opel 7 %
Toyota 6 %
Tiedot selviävät Tori.fi:n talvella tutkimusyhtiö Advice A/S:llä teettämän kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselytutkimukseen vastasi 1036 suomalaista, jotka ovat hankkineet auton 12 viime kuukauden aikana. Vastaajista oli naisia 54,3 prosenttia, miehiä 45,5 prosenttia ja 0,2 prosenttia muunsukupuolisia.
Tutkimuksessa selviteltiin suomalaisten näkemyksiä automerkkien paremmuudesta, aliarvostuksesta, turvallisuudesta, vastuullisuudesta, laadukkuudesta, designista, ylläpitämisen helppoudesta, helppokäyttöisyydestä, teknologiakehityksestä ja hinta-laatu-suhteesta.
Lisätietoja:
Jenni Tuomisto
Tori.fi, autoliiketoiminnasta vastaava johtaja
puh. 050 336 6056
jenni.tuomisto@tori.fi
Tori Autot on Suomen suurimman kauppapaikan Tori.fi:n autokauppa. Se on Suomen suurimpia käytettyjen autojen myyntialustoja, jossa on esillä yhteensä noin 70 000 autoa. Tori.fi:ssä vierailee kuukausittain keskimäärin yli 3 miljoonaa eri kävijää. Vuonna 2021 sivustolla vierailtiin yhteensä 431 miljoonaa kertaa ja Toriin jätettiin 13,7 miljoonaa ilmoitusta. Tori.fi:ssä ilmoittaminen on ilmaista. Tori.fi on osa Schibsted-konsernia, johon kuuluvat myös Oikotie ja Rakentaja.fi.