Palvelukonseptien on pakko muuttua jatkossa, arvioi yrittäjä Mikko Rannikko. Kuva: Namu Catering
Uutiset

Mara-ala painii haasteiden kanssa: Uudenlaista ajattelua ja rohkeita kokeiluja

Matkailu- ja ravintola-alan toiminta on kulkenut viimeiset pari vuotta kriisistä toiseen. Tämän kesän tilannetta hankaloittavat osaajapula, kustannusten nousu ja Ukrainan sodan vaikutukset matkailuun. Alalla katsotaan silti sisukkaasti tulevaisuuteen.  

–Parin viime vuoden haasteet ovat kasvattaneet minua yrittäjyyteen enemmän kuin mikään muu aika ennen sitä. Nykyisin pelin henki on se, että sopeudu, muutu – tai häviä, summaa yrittäjä Mikko Rannikko Namu Catering -yrityksestä.

Ravintola-alan yrittäjänä aiemmin ravintola Hermannissa toiminut Rannikko lähti tosissaan satsaamaan Namu Caterginiin vuonna 2018, mutta pian päälle pamahti korona-aika. Alkushokista selvittyään Rannikko ajatteli, että nyt on mahdollisuus kokeilla erilaisia asioita ja testata, mihin kaikkeen yritys voi taipua.

Ravintolat olivat kiinni ja tapahtumat peruttu, mutta ihmisten kiinnostus hyvään ruokaan ei ollut kadonnut mihinkään.

Rannikko päätti kokeilla Drive in smokers -konseptia, ja jo ensimmäinen nettiin ladattu video toi laadukkaalle take away -grilliruualle huikean nosteen. Pian Rannikon pihalla oli rivi grillejä pöhisemässä ja joukko kokkeja huhkimassa hommia. Joukolla tehtiin pääsiäis-, vappu- ja juhannuskasseja ja myytiin niitä ihmisille suoraan autoihin.

–Se oli hauskaa, ja itselleni oli tärkeää päästä työllistämään muita. Pakkaus- ja muut kulut olivat kuitenkin jäätäviä ja kaikessa oli niin paljon työtä, ettei toiminnan tuotto lopulta niin hyvä ollut. Mutta se oli firmalle ensiapua ja kannatti, sillä se toi uusia asiakkaita.

Namu Catering teki myös yhteistyötä Turun keskustassa toimivan Bar4:n kanssa Kulhobois pop up -ravintolan tiimoilta useampaan otteeseen.

­–Teen duuneja, jotka ovat kivoja, enkä ajattele raha edellä. Mutta usein kun tekee asioita aidosti ja sydämellään, niin usein raha kyllä seuraa, Rannikko naurahtaa.

Hän sanoo, että haasteet ravintola-alalla tuntuvat vain kasvavan ruuan ja energian hinnan nousun myötä.

–Kaikenlaisia kokeiluja tarvitaan jatkossakin, sillä palvelukonseptien on pakko muuttua. Kannattavuuden kanssa on jo nyt niin isoja haasteita, että entinen meininki ei voi jatkua.

Logomon terassikesä on Sunborn Eventsin uusia konseptejä. Kuva: Sunborn Events

Uusia konsepteja ja valonpilkahduksia

Mara-alan haasteet koskevat yhtä lailla sekä isoja että pieniä toimijoita, ja esimerkiksi Naantalin kylpylä on paininut isojen haasteiden kanssa.

–Pelkästään Sunborn Sagan operoimien Naantalin ja Ruissalon kylpylähotellien liikevaihdosta hävisi ensimmäisen koronavuoden aikana 11 miljoonaa euroa, ja koko Sunborn Eventsin tapahtumatoiminta on ollut pitkiä aikoja käytännössä kokonaan jäissä koronarajoitusten aikana. Saimme toki kustannustukea, mutta se oli varsin pientä verrattuna tappioihin, kertoo toimitusjohtaja Riikka Kuusniemi Sunborn Saga ja Sunborn Events Oy:stä.

Konserni selvisi korona-ajasta tekemällä toimintaansa paljon sopeutustoimenpiteitä ja muutoksia, esimerkiksi laajan säästökuurin ja lomautuksia. Lisäksi otettiin merkittävä määrä lainaa, jota maksetaan edelleen.

Valonpilkahduksia korona-aikaan toivat kaksi hyvää kesää, Logomon liiketoimintakaupat ja uudet konseptit, kuten Logomon terassikesä ja se, että Sunborn uskalsi ottaa haltuunsa Turun linnan ravintolapalvelut.

–Nyt kauppa on lähtenyt käyntiin erittäin hyvin sekä B2B- että B2C -sektoreilla! Logomossa ja Helsingin Kulttuuritalolla toiminta pyörii koko loppuvuoden ajan päivittäin seitsemänä päivänä viikossa, mikä on hienoa, mutta siihen tarvitaan taas osaavaa työvoimaa, mikä tuo omat haasteensa, Kuusniemi kertoo.

Sunborn on taklannut osaajapulaa kouluttamalla itse henkilökuntaa, esimerkiksi kokkeja ja tarjoilijoita, sekä rekrytoimalla voimakkaasti ulkomailta.

–Esimerkiksi Naantalin Kylpylän keittiössä työkielenä on nykyisin englanti, sillä eri kansallisuuksia on todella paljon.

Työvoimapula estää kasvun,
kustannuskurimus vaikeuttaa toimintaa

Kunhan koronasta selvitään, vanhat hyvät ajat palaavat. Niin odotettiin laajalti matkailu- ja ravintola-alalla, mutta valitettavasti niin ei käynyt. Tänä keväänä alkanut Ukrainan sota on aiheuttanut paljon epävarmuutta sekä kuluttajissa että yrityksissä ja vähentänyt kansainvälisten matkailijoiden määrää tänä vuonna. Mara-alaa kiusaavat myös sekä raaka-aineiden että energian hintojen jatkuva nousu sekä paheneva pula osaavasta työvoimasta.–Yritysten on vaikea hakea kasvua, kun työvoimapula on kärjistynyt niin pahasti, pohtii Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter.

Hän on huolissaan myös siitä, että kustannuskurimus voi johtaa ulkomaisten elintarvikkeiden käytön kasvuun, mikä taas on hankala asia esimerkiksi suomalaisen alkutuotannon kannalta.

Lisäksi kaikkia koronan tuomia ongelmiakaan ei ole vielä ennätetty korjaamaan, ja tutkimusten mukaan kuluttajat ovat edelleen varovaisia asenteissaan: kaikki eivät edelleenkään uskalla lähteä esimerkiksi tapahtumiin kotimaassa.

Mikko Rannikko, Riikka Kuusniemi ja Hanna Munter puhuivat Mara-alan tilanteesta Varsinais-Suomen Yrittäjien järjestämässä tilaisuudessa.