Peabin syksyllä 2021 aloittama Turun Sirkkalan koulun saneeraus- ja laajennushanke on valmistunut. Vanhojen hirsirakennusten kunnostaminen on tarjonnut Peabille ainutlaatuisen työn, jossa on tarvittu kirvesmiesten perinnerakentamisen taitoja.
Peab toteutti Turun kaupungille viiden koulurakennuksen urakan, joka valmistui heinäkuussa. Laajaan urakkaan kuuluivat tontilta purettava vanha koulu, tämän tilalle rakennettava laajennusosa sekä saneerattavat kolme vanhaa hirsirunkoista koulua ja 2000-luvulla rakennettu koulurakennus.
Koulutyömaa sijaitsee aivan Turun keskustassa, Sirkkalankadun ja Itäisen Pitkäkadun välissä. Historialliset hirsirakennukset ovat 1800-luvun lopulta ja 1900-luvun alusta ja Museoviraston suojelemia.
Vaativissa korjausrakentamishankkeissa tulee lähes poikkeuksetta vastaan yllätyksiä – niin tässäkin. Purkutöiden yhteydessä esimerkiksi paljastui, että iso osa alimmista hirsistä on vaihdettava.
”Korvaavien, hyväkuntoisten hirsien saaminen ei ollut mikään läpihuutojuttu. Löysimme sopivia hirsiä muun muassa erään maanviljelijän ladosta Paraisilta. Kolmeen rakennukseen upposi yli kaksi kilometriä hirttä. Perinnerakentamisen taitavat kirvesmiehemme veistivät ja sovittivat hirret käsityönä paikoilleen. Kädentaidot korostuvat tällaisissa hankkeissa”, Peabin työpäällikkö Mika Lempinen sanoo.
”Olemme vahvistaneet korjausrakentamisen osuutta Peabin Turun yksikössä, ja tämä urakka tuki hyvin tavoitettamme. Sirkkalan koulun urakassa olemme myös päässeet hyödyntämään monipuolista osaamistamme ja kokemustamme.”
Koko koulurakennushankkeen rakennettu pinta-ala on n. 6000 neliötä. Tontin koko, muoto ja sijainti toivat rakentamiseen oman lisämausteensa.
Kohde rajoittuu kahdelta sivulta katuihin, kahdelta sivulta naapuritonttien asuinrakennuksiin, ja tontti on rinteessä. Uudisrakennusta varten piti räjäyttää kalliota ja kaivaa maata usean metrin syvyydeltä, jotta rakennukselle saatiin vakaat perustukset.
”Panostimme ennakkosuunnitteluun, töiden aikatauluttamiseen ja tiedottamiseen naapurustolle. Näin esimerkiksi raskaiden ajoneuvojen liikkumiset ja betonisten runkoelementtien toimitukset sujuivat ahtaalla tontilla ja vilkkaasti liikennöityjen katujen läheisyydessä turvallisesti”, Mika Lempinen kertoo.