NP Housukauppa avasi 14. myymälänsä syyskuun puolivälissä Keski-Ruotsiin, Sundsvalliin. Sundsvallin myymälä on ensimmäinen yrityksen oma myymälä Suomen ulkopuolella. Aiemmin tänä vuonna myymälät on avattu Suomessa Vantaalle ja Seinäjoelle. Kansainvälisillä markkinoilla NP Housukauppa toimii nimellä NP Pants.
“Kasvu on tulevina vuosina haettava ulkomailta. Laajentumisemme perustuu tarkkaan vauhdin sääntelyyn”, yrittäjäperheen neljättä sukupolvea edustava Markus Rosendahl sanoo.
NP Housukauppa -myymäläketjun laajentuminen pysähtyi pandemiavuosien ajaksi, mutta nyt uusia myymälöitä avataan taas. Muutaman vuoden ajan valikoimassa on ollut naisten housujen lisäksi myös miesten housuja sekä vöitä ja asusteita.
Noin sadantuhannen asukkaan Sundsvall on Tukholman jälkeen Ruotsin itärannikon suurin kaupunki.
”Housumme ovat tavallisen naisen ja miehen housuja. Tukholma olisi ollut liian iso markkina-alue ja olisimme hukkuneet muuhun tarjontaan. Olemme avaamassa Tukholmaan shop in shop -pisteen myöhemmin.”
Tavoitteena kansainvälistyminen myymäläverkoston ja verkkokaupan avulla
Ruotsin verkkokaupan ja oman myymälän avaaminen on päänavaus voimakkaalle kansainvälistymiselle. Tulevien vuosien aikana NP Housukauppa avaa sekä omia myymälöitä että niin sanottuja shop in shop -myyntipisteitä sekä Suomeen että ulkomaille.
”Verkkokauppa avautuu Saksaan ja Tanskaan vielä tämän vuoden puolella. Myös Suomen sisällä etsimme sopivia kumppaneita shop in shop -konseptillemme.”
Myymäläpäällikkönä toimii tekoäly, vahva ohjelmisto-osaaminen auttaa hyödyntämään automaatiota
Rosendahl toteaa, että vaikka NP Housukauppa on 104-vuotias perheyritys, on sen tekemisessä pioneerihenkeä ja startupmaisia piirteitä. Yritys haastaa rohkeasti ajatusmaailmaa, että kivijalkamyymälöiden aika olisi ohi.
”Housut ovat vaatekaupassa edelleen palvelutuote. Uskomme, että digistä saa inspiraation ja sitten tuote ostetaan myymälästä. Tarjoamme asiakkaillemme parhaan ostokokemuksen ostopolusta riippumatta”, Rosendahl sanoo.
Rosendahl on kehittänyt aiemmassa teknologiayrityksessään My Fit -palvelun, jonka avulla ohjelmisto valitsee sopivat tuotteet asiakkaan omien mittojen perusteella. Palvelussa omat housujen mitat voi tallentaa seuraavaa ostoskertaa varten. Taustalla on myös vastuullisuusajattelua, sillä housut ovat vaikea tuote verkkokaupassa – housujen palautusprosentit ovat vaatteissa suurimmat.
”Vaatealalla kestävyys ja laatuvaatimukset tiukentuvat koko ajan, kun vastuulliset kuluttajat haluavat tehdä hyviä valintoja.”
Reilun vuoden verran perheyrityksen toimitusjohtajana työskennellyt Rosendahl on aiemmin työskennellyt ohjelmistoalan yrittäjänä. Ohjelmistoalan osaaminen on muokannut myös NP Housukaupan liiketoimintaa.
Ohjelmistot ovat omia verkkokaupasta toiminnanohjaukseen ja varastonhallintaan, ja myymäläpäällikön virkaa yrityksessä hoitaa tekoäly. Myös työvuorosuunnittelussa aiotaan hyödyntää tekoälyä.
Täydennyksiä Hollolan keskusvarastolta lähtee myymälöihin päivittäin.
”Tekoäly ei ajattele vain yhtä myymälää, vaan pystyy ottamaan paremmin kokonaisuuden huomioon ja huolehtimaan, että jokaisen myymälän kokovalikoima on järkevä”, Rosendahl kuvailee.
NP Housukauppa on saanut Business Finlandilta rahoitusta kansainvälistymiseensä.
Naisten Pukutehdas
- Aino Rosendahl perusti vuonna 1919 Naisten Pukimo -ompeluliikkeen kotikaupunkiinsa Lahteen. Vuonna 1939 yritysnimeksi tuli Naisten Pukutehdas Oy.
- 14 omaa myymälää ja lisäksi shop in shop -myyntipaikkoja, myymäläketju laajeni Ruotsiin syyskuussa
- Työntekijöitä noin 60
- Valikoimassa naisten ja miesten housuja sekä asusteita kuten vöitä ja laukkuja
- Keskusvarasto Hollolassa, housujen valmistus Virossa, Italiassa ja Turkissa
- Suomessa verkkokauppa osoitteessa www.housukauppa.fi, verkkokauppa auki myös ruotsiksi ja englanniksi