Salla Axelinista tuli Kuramuija 11 vuotta sitten. Kuvat: Heli Nieminen
Uutiset

Kuramuijan tuotteet viedään käsistä

Sydämen mallinen, raparperinlehdeltä muotonsa saanut pihakoriste, jonka keskellä roihuaa ulkotuli, on tuttu näky monilla pihoilla. Suosituksi nousseita Tulilehtiä valmistuu kiivaalla tahdilla Paimiossa sijaitsevassa Sallan Pajassa, jota pyörittää Kuramuijana tunnettu yrittäjä Salla Axelin.

Ensimmäisenä ovella vastassa on Esko.
Esko on kolhuinen, elämää nähnyt betonimylly, joka on palvellut uskollisesti jo useampaakin omistajaa. Yrittäjä Salla Axelinin kaverina se on ollut jo yhdeksän vuotta. Viime vuonna sen kidassa pyöri 18 000 kiloa betonia, tänä vuonna sama määrä tuli täyteen jo lokakuun loppuun mennessä, ja edessä on vielä kiireinen joulusesonki.

Uskollinen Esko.

Aiemmin kaupan alalla työskennelleestä Salla Axelinista tuli Kuramuija 11 vuotta sitten. Hän irtisanoutui silloisesta päivätyöstään ja avasi Paimion Vistalle vuonna 2011 joulumyymälän, jossa myi omia käsitöitään. Myymälä jäi lopulta paikoilleen kolmeksi vuodeksi.

Sallan pajan tuotevalikoimaan kuuluu käsityötuotteita, tekstiilejä ja betonitöitä. Kokeilujen kautta syntynyt Tulilehti on kuitenkin yrityksen ykköstuote, ja sitä menisi kaupaksi enemmän kuin Axelin ehtii tehdä. Kaikki, mitä pajassa on eri vaiheissa valmistumassa, on myyty jo etukäteen.

Pahvilaatikko muutti kaiken

Sallan Pajan toiminta on kasvanut vuosien varrella, vähitellen. Ensin Esko koristi Axelinin perheen talon pihaa, ja yrittäjä valoi Tulilehtiä kesäisin pihalla, talvisin talon varastokopissa perheen säilytettävien tavaroiden keskellä.

Axelin oli tyytyväinen tuotteiden menekkiin, mutta ympärillä kannustettiin ajattelemaan isommin ja laajentamaan bisnestä.

Muutos saapui lopulta pahvilaatikon muodossa.

Pahvilaatikko, joka muutti kaiken.

Kaksi vuotta sitten Axelin teetti Tulilehdelle pahviboksin, jossa tuotteen voi varastoida, kuljettaa ja myydä. Pakkauksesta tuli tyylikäs, ja 13-kiloisesta tuotteesta sen myötä paljon helpommin tuotteistettava ja liikuteltava.

Nyt tuotteella on 80 jälleenmyyjää ympäri Suomen.

–Kaikki mitä ehdin tehdä, viedään käsistä, Axelin naurahtaa.

Tulilehden valmistusprosessi on pitkä ja vie kaikkineen nelisen päivää. Tekeminen alkaa sementin sekoittamisesta ja päättyy siihen, kun Axelin pakkaa valmiit, maalatut tai lakatut tuotteet myyntilavoille.

Työn ohessa Axelin on opiskellut yrittäjän ammattitutkintoja myynnistä, tuotekehityksestä, johtamisesta ja yritysjohtamisesta. Liiketoiminnan kehittäminen on pohjautunut opinnosta saatuun tietoon ja osaamiseen.

Tarvitaan monta työvaihetta, ennen kuin tuote on valmis.

Miten rakennetaan brändi?

Tulilehdestä on tullut menestys, ja Axelin haluaa tulevaisuudessa laajentaa yrityksensä toimintaa, mutta niin, että Tulilehdet tehdään käsityönä ja ne pysyvät edelleen kokonaan kotimaisina. Lisäksi hän haluaisi lähteä ulos pajastaan kertomaan Tulilehden tarinaa myös muille yrittäjille.

–Haluaisin valmentaa muita pienyrittäjiä, jotka tekevät työtä vain omassa kuplassaan – usein intohimolla, mutta niin, ettei se ole taloudellisesti kannattavaa. Haluaisin neuvoa muita siinä, miten perustetaan kannattava yritys, miten tuotteistetaan ja rakennetaan henkilöbrändiä.

Axelin on brändännyt itsensä Kuramuijaksi.

–Ihmiset sanovat, että tekevät työtä kädet savessa. Minä teen kädet kurassa, ihan konkreettisesti! Minusta nimi on hauska ja raflaava, ja se jää ihmisille heti mieleen.

Paimion Yrittäjien puheenjohtajana toimiva Axelin kiittelee vuolaasti sitä, mikä merkitys muiden yrittäjien verkostolla on hänelle sekä ystävinä, yhteistyökumppaneina että sparraajina.

–Itselläni ei ole yrittäjätaustaa esimerkiksi kotoa, joten kaiken sen tuen määrä mitä Yrittäjien toiminnasta saa, on ollut minulle aivan korvaamatonta.

Käänteinen Black Friday -tarjous toi paljon huomiota Kuramuijalle.

Black Friday sai yrittäjän nostamaan
hintoja 50% – ja kauppa kävi

Marraskuun lopussa järjestettävä, jopa parin viikon mittaiseksi paisunut Black Friday on monen pienen yrityksen painajainen. Pahimmillaan asiakkaat lakkaavat ostamasta tuotteita jo marraskuun alussa, koska odottelevat suuria alennuksia. Moni yrittäjä kokee painostavaksi sen, että alennuskampanjassa on pakko olla mukana, halusipa tai ei.

Salla Axelin ei ole koskaan ollut mukana Black Fridayssa – ennen tätä vuotta. Tänä vuonna Axelin kirjoitti blogiinsa käänteisen Black Friday -verkkokauppatarjouksen:

Tänään tämän teemapäivän kunniaksi helpotan sinun mahdollista ostaamattomuuspäätöstäsi koko viikonlopun ajaksi! Tai toisena puolen annan sinulle loistavan mahdollisuuden tarjota minulle yrittäjille tuntematonta “ylityökorvausta” 😉 Nyt koko viikonlopun Sallan Pajan verkkokaupassa on menossa hurja, ennen näkemätön hintahulina:

Kaikki tuotteet ovat + 50 %:n superhintaan ja täysin ilman toimituskuluja!

–En uskonut, että kukaan ostaisi tuotteitani normaalia puolet kalliimmalla hinnalla, mutta ajattelin ettei tässä ole mitään menetettävää. Mutta toisin kävi! Kauppa kävi hyvin, ja jokainen, joka osti jotain, kirjoitti tilauksen vapaaseen tekstikenttään terveisiään. Moni oli sitä mieltä, että wow mikä kampanja!

Axelin sai lisäksi valtavan määrän tukiviestejä toisilta yrittäjiltä ja runsaasti huomiota myös mediassa.

–Yrittäjät olivat todella kiitollisia, että vihdoinkin joku sanoo näitä asioita ääneen. Korostan, että ei minulla ole mitään Black Fridayta vastaan, ja jokainen saa olla mukana siinä jos haluaa, mutta se ei saa olla mikään ”pakko”. On myös erittäin paljon ihmisiä, joita koko alennustouhu ja turha kuluttaminen ärsyttävät, ja se ei ole mikään pieni kuluttajajoukko!

Kuramuijan neuvot yrittäjälle:

1 ) Kaikkea kivaa ei voi tehdä. Mieti, onko tuotteesi sellainen, että siitä saa todellisen myyntituotteen. Karsi valikoimaa, keskity olennaiseen.

2) Älä huijaa itseäsi. Hinnoittele oikein: älä ajattele, että jos saat raaka-ainekulut peitettyä, se riittää. Laske todellinen hinta materiaaleille, omalle työllesi ja lisää siihen kate, niin saat tuotteelle hinnan.

3) Onko tuotteessa järkeä? Jos tuote on oikealla laskukaavalla hinnoiteltuna niin kallis, ettei kukaan osta sitä, voisiko valmistusprosessia muuttaa? Ellei, kannattaako koko tuotetta edes tehdä?