–Olemme yhtä vastuullinen alue kuin mitä alueemme yritykset ovat, kiteyttää Visit Turun markkinointijohtaja Satu Hirvenoja.
–Kun rajat taas avautuvat ja kansainväliset matkustajat saapuvat Turun alueelle, on tärkeää, että kaikkien yritysten vastuullisuusasiat ovat kunnossa. Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat nykypäivän matkailijoille erittäin tärkeitä asioita.
Hirvenoja sanoo, että vaikka moni yritys toimii vastuullisesti, siitä ei välttämättä osata kertoa. Hän kannustaa kertomaan pienistäkin vastuullisuusteoista esimerkiksi omissa somekanavissa ja hakemaan yritykselle jonkin vastuullisuudesta kertovan sertifikaatin.
–Ei tarvitse valita kallista tai työlästä sertifikaattia, sillä vaihtoehtoja on valtavasti. Me osaamme tarvittaessa neuvoa siinä, mikä kellekin sopii.
Millaisia vastuullisuustekoja sitten kannattaa jakaa vaikkapa Facebookissa?
–Yritysten kannattaa kertoa vaikkapa siitä, miten ne torjuvat ruokahävikkiä, jos ne käyttävät ekologisia pesuaineita tai jos vaikka ravintola on vaihtanut pulloveden hanaveteen. Periaatteessa mikään teko ei ole liian pieni.
Yksi ensimmäisistä varsinaissuomalaisista yrityksistä, joka sai Green Key -sertifikaatin, oli Herrankukkaro.
–Olimme ennen sertifikaatin saamista tehneet paljon isoja ja pieniä asioita, ja teemme niitä edelleen. Kohteessamme on esimerkiksi yhteensä yli 50 vessaa, joten kun teimme toimenpiteitä, jotka vähentävät vedenkulutusta, se näkyi käytetyssä vesimäärässä heti, kertoo Herrankukkaron operatiivinen johtaja, Karioskari Kangas.
Hän painottaa myös yrityksen sosiaalista vastuuta.
–Olemme merkittävä työnantaja saaristossa, ja tarjoamme työtä myös alihankkijoille ja yhteistyökumppaneillemme.