Kuva: Visit Turku Archipelago.
Uutiset

Visit Turku Archipelagon Saaristo-brändi kahmi Vuoden huiput -kilpailussa useita voittoja – yksi niistä on kisan pääpalkinto Grand Prix

Visit Turku Archipelagon uusi Saaristo-brändi voitti logollaan Vuoden huiput -kilpailun pääpalkinnon eli Grand Prix’n. Lisäksi Saaristo-brändi palkittiin Kultahuippu-palkinnolla sekä Kokemuksellisuus- että Muotoilu-sarjoissa.

Suomen merkittävin luovan suunnittelun kilpailu, Grafian Vuoden huiput -kilpailu huipentui palkintogaalaan torstaina 10.4. Helsingissä. Visit Turku Archipelagolle suunniteltu Shaped by Saaristo -logo voitti kilpailun pääpalkinnon eli Grand Prix -palkinnon. Voittajan valitsi ylituomari Eka Ruola Kultahuipun voittaneiden töiden joukosta. 

– Jokainen luovuuskilpailun tuomaristossa ollut tietää palkitun työn keskeiset kriteerit: erinomainen oivallus loistavasti toteutettuna. Kun jokin itsessään ainutlaatuinen saa moisen kohtelun, ollaan erityisen äärellä. Ja vielä kun muu suunnitteluun osallistunut tekijä on ollut historiallinen geologinen prosessi, mennään jo Grad Prix’n puolelle, totesi Ruola perusteluissaan.

Lisäksi Visit Turku Archipelagon Saaristo-brändi palkittiin Vuoden huipuissa sarjojensa parhaana Kultahuippu-palkinnolla kategorioissa Kokemuksellisuus ja Muotoilu.

– Tämä on aivan uskomatonta: ensin kahden sarjan voitto ja sitten Grand Prix! Huikea juttu ja aivan valtava kunnia, iloitsee Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi. Hän kiittää sekä yhteistyökumppaneita että koko Visit Turku Archipelagon tiimiä sitoutumisesta kunnianhimoiseen brändityöhön.

– Saaristo-brändin saamat palkinnot ovat vahva osoitus siitä, että rohkea ja omaleimainen visuaalinen identiteetti toimii – ja että matkailun aluebrändillä voi kilpailla tasavertaisesti myös suurten yritysten kanssa. Tämä kirittää meitä varmasti jatkossa vielä entistäkin kovempiin suorituksiin!

Saaristo-brändin ja sen logon suunnittelusta ja tuotannosta on vastannut BOND Brand Consultancy. Bondin luovaan tiimiin ovat kuuluneet Aleksi Hautamäki, Kasperi Salovaara, Liisa Paasio, Juha-Pekka Laurila, Markus Vainio, Teo Tuominen, Arttu Salovaara ja Väinö Leskinen.

– Valtavat kiitokset koko Bondin tiimille – yhteistyö heidän kanssaan on ollut aivan ainutlaatuista, sanoo Kukkohovi.

Muotoilu-sarjan voitto: Saaristo muodostuva logo on kunnianosoitus saaristolle


Grand Prix -palkinnon ja Muotoilu-sarjan voittanut Saaristo-brändin logo keräsi gaalan aikana paljon huomiota joka suunnalta.

– Upea Saaristo-brändimme kiteytyy ainutlaatuiseen logoomme – ja onko mitään aidompaa kuin tunnus, joka on kasattu alueesta itsestään eli alueelta löytyvistä saarista, sanoo Kukkohovi.

– Aivan kuten brändimme nimikin, on idea yksinkertaisuudessaan nerokas. Hyvän ja laajasti samaistuttavan idean tunnistaa siitä, että sen kuultuaan tuntuu siltä, että näinhän sen pitikin mennä, muiden vaihtoehtojen pohdinta tuntuu turhalta.

– Saaristossa ja sen tunnuksessa käsissämme on helmi. Ja mikä parasta, jokainen logon elementti aitona kartalta löytyvänä paikkana on kuin kutsu uuteen seikkailuun maailman suurimmassa saaristossa. 

Kokemuksellisuus-sarjan voitto: Rohkea design herättää tunteita


Kultahuipulla palkittu Kokemuksellisuus-sarjan voittaja on joulukuussa avattu Saaristo.fi-sivusto. Se haastaa ajatuksen perinteisestä matkailusivustosta.

– Palkinto todistaa upeasti, että varsin uskalias valintamme huippudesigniin nojaavasta matkailun aluesivustosta on ollut oikea. Jo nyt meille on selvää, että sivusto suunnitteluratkaisuineen herättää voimakkaita tunteita – niin puolesta kuin vastaankin. Asiakaskokemusta tulemme viilaamaan vielä pitkään, mutta kuitenkin rohkeasta designista tiukasti kiinni pitäen, sanoo Kukkohovi.

Saaristo.fi-sivuston suunnittelusta on vastannut Adventure Club & BOND Brand Consultancy. Sivuston teknisestä toteutuksesta on vastannut Adventure Club yhdessä Visit Turku Archipelagon kanssa.

– Adventure Club on osoittautunut meille huippukumppaniksi, joten meillä on vahva luotto siihen, että Saaristo.fi tulee toimimaan avainroolissa Turun seudun kansainvälisen matkailun kasvattamisessa tulevina vuosina. 

Kukkohovi toteaa, että laadukas brändi ja uniikki sivusto ovat meille kullanarvoisia erottautumiskeinoja kansainvälisillä matkailumarkkinoilla, joilla Suomi ja Saaristo operoivat hyvin maltillisilla resursseilla moniin kilpailijoihin verrattuna.

Rohkeus ja omaleimaisuus toimii


– Saaristo-brändi on koko aluetta yhdistävä voima ja selkeä erottautumistekijä sekä kotimaisilla että kansainvälisillä markkinoilla, summaa Kukkohovi.

– Haluamme rohkaista esimerkillämme muitakin matkailualueita tekemään pitkäjänteistä ja kunnianhimoista brändityötä – tällainen panostus kantaa vuosikymmeniä.

Saaristo-brändi on saanut laajasti huomiota ja herättänyt tunteita niin kotimaassa kuin kansainvälisten yhteistyökumppaneiden ja median keskuudessakin. Brändi noteerattiin kansainvälisesti, kun se pääsi viime vuonna shortlistille Cannes Lionsin Design-sarjassa. Brändi voitti lisäksi maaliskuussa Grand Onessa Paras brändi-identiteetti -palkinnon.