Verkkokaupan kasvu on toistaiseksi ollut maltillista vuonna 2023, selviää Postin Verkkokauppamittarista.
Uutiset

Verkkokaupan kasvu on ollut maltillista vuonna 2023 – suurin kasvaja on apteekki- ja kosmetiikkakategoria

Verkkokaupan kasvu on toistaiseksi ollut maltillista vuonna 2023, selviää Postin Verkkokauppamittarista. Parhaiten verkossa ovat menestyneet apteekki- ja kosmetiikkatuotteet, ja myös käytetyn suosiminen on kasvava trendi. Loppuvuoden sesonki ja sen tuoma volyymikasvu on monelle verkkokaupalle totuuden hetki.

Posti on julkaissut syksyn 2023 Verkkokauppamittarin, joka jakaa tietoa verkkokaupan kehityksestä Suomessa. Verkkokauppamittari perustuu Postin toimittamiin verkkokauppalähetyksiin ja säännölliseen mittaamiseen kuluttajakentässä.

”Vuosi 2023 on ollut kehityksen kannalta maltillinen: yleinen epävarmuus taloustilanteesta vaikuttaa nyt suomalaisten ostokäyttäytymiseen. Moni on myös pandemian jälkeen kohdistanut rahansa kaivattuihin palveluihin. On kuitenkin hyvä pitää katse horisontissa: pitkällä tähtäimellä tiedämme, että verkkokauppa tulee kasvamaan”, Postin liiketoimintajohtaja Kaj Kulp kertoo.

Apteekki- ja kosmetiikkatuotteet menestyvät parhaiten, käytetyn suosio kasvaa

Tuotekategorioista eniten kasvua on ollut apteekki- ja kosmetiikkatuotteilla. Niiden kysyntä on noussut verkossa tammi- ja syyskuun välisenä aikana 2,3 prosenttia. 

Kysyntä on laskenut erityisesti kodin kestotuotteiden, kuten huonekalujen ja elektroniikan, osalta. Laskua selittää yleisen taloustilanteen lisäksi se, että kysyntä kasvoi pandemian aikana ja moni teki kodin hankinnat tällöin.

Myös käytetyn suosio kasvaa verkossa. Jo yli kolmannes suomalaisista ostaa vertaisverkkokaupasta useita kertoja vuodessa, selviää Postin Vastuullinen liiketoiminta 2023 -tutkimuksesta. Suomen suurimmassa kauppapaikassa Torissa jätettyjen ilmoitusten määrä kasvoi elokuussa 14 prosenttia edeltävästä vuodesta. 

Verkkokauppa kiihtyy kohti sesonkia

Verkossa valmistaudutaan nyt loppuvuoden sesonkiin, jolloin kysyntä tyypillisesti kasvaa.

”Sesonki on monelle verkkokaupalle totuuden hetki, kun kasvavat volyymit vaativat kykyä skaalautua. Aikaisempina vuosina pakettimäärät ovat nousseet noin 35 prosenttia marras- ja joulukuussa verrattuna muun vuoden keskiarvoon. Olemme Postissa verkkokauppojen tukena tänäkin sesonkina ja autamme varmistamaan, että lupaukset asiakkaille täyttyvät. Viime vuonna lähettävät asiakkaamme olivat erityisen tyytyväisiä toimitusnopeuteemme ja reagointikykyymme”, Kaj Kulp kertoo.

Verkkokauppamittari seuraa verkkokaupan kehitystä Suomessa säännöllisesti. Uusimman raportin voi ladata osoitteesta posti.fi/verkkokauppamittari.