Rufus Vinod ja Lauri Koittola haluavat tuoda ruokalähetit tasavertaisiksi kumppaneiksi kuljetusbisneksessä.
Uutiset

Uusi ruokakuljetuspalvelu Reilu kuljetus starttaa Turussa

Turkulainen Reilu kuljetus haluaa nostaa ruokalähetit tasavertaisiksi kumppaneiksi kuljetusbisneksessä. Palvelusta aiotaan rakentaa kannattava sekä läheteille että paikallisille ravintoloille.

Turussa on aloittanut uusi ravintolaruoan lähettipalvelu Reilu kuljetus. Ydinajatuksena on, että palvelu on paitsi tehokas ja sujuva asiakkaalle, myös reilu ja kannattava sekä ruokaa kuljettaville läheteille että ruokaa valmistaville ravintoloille.

– Uskomme löytävämme asiakkaat, jotka haluavat maksaa reilusta ja vastuullisesta kuljetuksesta, sanoo Lauri Koittola, yksi perustajajäsenistä.

Idean isä on turkulainen biotekniikan tohtorikoulutettava Rufus Vinod. Hän muutti Pakistanista Turkuun maisteriopintojen perässä vuonna 2016. Työskennellessään ruokalähettinä opiskeluiden ohessa hän harmitteli, miten vähän lähetit pystyivät työoloihinsa vaikuttamaan.

Hän halusi tehdä asiat toisin ja keräsi viiden hengen perustajatiimin lähipiiristään. Keksittiin, että Reilu kuljetus toimii osuuskuntapohjaisesti. Tuotot jaetaan tasan lähettien kesken ja he pystyvät vaikuttamaan toimintaan.

– Näin rahat eivät valu sijoittajien syviin taskuihin. Työmahdollisuuksien luominen on minulle tässä tärkeintä, Vinod sanoo.

Ruokaa moneen makuun

Reilu kuljetus toimii mobiilisovelluksen kautta. Alkuvaiheessa palvelussa on mukana noin 15 ravintolaa ympäri Turkua, ja vaihtoehtoja löytyy monenlaiseen makuun. Koittolan mukaan ensin aloitetaan pienten ravintoloiden kanssa.

– Turkulaisravintolat ovat olleet uudesta palvelusta kiinnostuneita. Toivomme asiakkailta palautetta siitä, mitä ravintoloita he palveluun kaipaisivat.

Vinodin mukaan kuljetuksen hinta määräytyy kuljetusvälimatkan perusteella, eli palvelu on sitä halvempi, mitä lähempänä tilaajaa ravintola on.

– Näin kannustamme ihmisiä myös tukemaan heitä lähellä olevia paikallisia ravintoloita. Ja mitä enemmän ihmiset palvelua käyttävät, sitä paremmin pystymme sitä kehittämään, Koittola lisää.

Kaksikon mukaan Reilu kuljetus on palvelu, jolla on kasvot. Pulmatilanteissa asiakaspalvelijan saa kiinni sovelluksen chatissa tai asiakaspalvelunumeron kautta.

Reilu kuljetus haluaa myös vaalia asiakkaidensa tietosuojaa. Asiakkailta kerätään vain sujuvan palvelun edellyttämät tiedot. Asiakasdataa säilytetään pohjoismaisilla servereillä ja sitä käytetään ainoastaan palvelun kehittämiseen entistä paremmaksi.

Haussa sitoutuneet lähetit

Vinodin ja Koittolan mukaan myös ruokalähetteinä toimivat turkulaiset ovat ottaneet uuden palvelun vastaan suurella kiinnostuksella. Aluksi lähetit työskentelevät Reilu kuljetuksen taustayhtiölle Delivigo Oy:lle.

– Kyseessä on startup, jonka luoma palvelu on nyt ensimmäistä kertaa asiakkaiden käytössä, Koittola sanoo.

Samalla etsitään Reilu kuljetukseen sitoutuneita lähettejä. Työyhteisövalmentajanakin työskentelevä Koittola auttaa heitä perustamaan osuuskunnan. Hän vastaa lähettitiimin valmentamisesta ja yhteen hiileen puhaltavan työkulttuurin luomisesta.

– Kun osuuskunta on toiminnassa, uusia lähettejäkin on helpompi saada mukaan. Me näemme lähetit tasavertaisina kumppaneinamme, hän sanoo.

Osuuskunta maksaa Delivigo Oy:lle osan tuotoista, joilla kehitetään sovellusta ja markkinoidaan Reilu kuljetusta. Koittolan ja Vinodin mukaan tavoitteena on laajentua myöhemmin muillekin paikkakunnille.

– Ideana on kasvaa rauhallisesti, Vinod summaa.