Ensimmäiset kuukaudet oman yrityksen perustamisen jälkeen olivat haastavaa aikaa, mutta nyt Bruno Tornin luotsaama tilitoimisto on lähtenyt mukavaan kasvuun. Tavoitteena on tuplata henkilökunnan määrä tämän vuoden aikana.
Moni lähtee yrittäjäksi siksi, että haluaa tehdä asiat eri tavalla kuin muut. Niin myös yrittäjä Bruno Torn. Hän työskenneltyään tilitoimistossa hän alkoi pohtia eri kokoisten tilitoimistojen etuja että toisaalta ongelmia.
–Täydellistä tilitoimistoa ei varmaan olekaan, kaikilla on omat haasteensa, mutta minä halusin tehdä asioita omalla tavallani.
Tilitoimisto Torn -yrityksensä vuoden 2021 alussa perustanut Torn näkee, että tilitoimistoissa on meneillään sama trendi kuin pankkialalla: suurten toimijoiden sijaan yhä useampi asiakas haluaa valita pienemmän kumppanin, sellaisen, jolta saa henkilökohtaista palvelua.
–Asiakkaat eivät halua keskustella bottien kanssa ja heitä suututtaa, jos he soittavat yritykseen, ja kukaan ei vastaa. Minun näkemykseni mukaan suuri osa asiakkaista ei halua hoitaa asioita etänä ja Teamsina, vaan he haluavat istua alas henkilökohtaisesti ja jutella siitä, miten tästä mennään eteenpäin. Yrittäjille firma on kuin oma lapsi, ja sen halutaan voivat mahdollisimman hyvin.
Kiinteät kuukausiveloitukset ovat yleistymässä monilla aloilla, ja myös Torn halusi perustaa oman yrityksensä laskutuksen juuri tällaiseen hinnoitteluun. Hän pitää tärkeänä sitä, että laskutus on asiakkaalle läpinäkyvää.
”Onnellisella kirjanpitäjällä
on onnellisia asiakkaita”
Kun Bruno Torn perusti oman tilitoimistonsa helmikuussa 2021, hän vuokrasi yritykselleen tilat Turusta ja palkkasi kaksi työntekijää. Alku ei ollut helppo.
–Ensimmäiset kuukaudet olivat todella rankkoja, kun piti lähteä nollasta liikkeelle. Lainaa oli paljon ja oma koti sen vakuutena. Kylmäsoitoilla mentiin, ja paljon tuli lunta tupaan. Moni sanoi, että ei kiitos, te olette liian uusi toimija, Torn muistelee.
Tilanne on hankala: kun ei ole asiakkaita, ei ole referenssejä, kun ei ole referenssejä, on vaikea houkutella asiakkaita. Moneen kertaan Torn vetosi siihen, että jokainen yrittäjä on joskus ollut uusi ja aloitteleva.
–Sanoin monelle, että jos sinullekin olisi sanottu silloin alussa, että en tule asiakkaaksesi, koska olet uusi yrittäjä, et istuisi siinä missä istut nyt. Sinulle on annettu mahdollisuus, anna sinäkin minulle mahdollisuus.
Sitkeällä yrittämisellä asiakassuhteita alkoi syntyä, ja jo viime kesän aikana Tilitoimisto Torn lähti kasvamaan mukavasti. Viime joulukuussa asiakkaana oli jo sata yritystä, ja työntekijöiden määrä on kasvanut nyt kymmeneen. Torn arvioi, että tämän vuoden lopussa työntekijöitä on parikymmentä. Lähivuosien aikana toimintaa on tarkoitus laajentaa ainakin Tampereen suuntaan.
–Uskon siihen, että kun teet tarpeeksi paljon töitä, uskot itseesi ja olet sitkeä, homma lähtee toimimaan.
Torn kiittelee työntekijöitään ja kertoo, että haluaa panostaa paljon näiden hyvinvointiin.
–Meillä on paljon pieniä juttua, kuten pullatorstai ja aamiainen joka toinen maanantai. Nyt aiomme hankkia toimistolle Fatboy-tuoleja, joissa voi lepäillä ja pitää vartin mittaisen tauon ruuan jälkeen. Meille on tärkeä arvo myös se, että meillä ei tehdä ylitöitä. Emme ota liikaa asiakkaita, vaan vain sen verran, mitä ehdimme hoitaa.
–Olen sitä mieltä, että työntekijöihin satsaaminen kannattaa: onnellisella kirjanpitäjällä on onnellisia asiakkaita!