Turun Sataman uuden matkustajaterminaalin pää- ja arkkitehtisuunnittelijan valitsemiseksi järjestetyn arkkitehtuurikilpailun voittajaksi on valittu ehdotus nimimerkillä ORIGAMI.
Syksyllä 2021 käynnistyneen Turun Sataman järjestämä Ferry Terminal Turku -hankkeen matkustajaterminaalin arkkitehtuurikilpailun voittaja valittiin kolmen aiemmin jatkoon päässeen ehdotuksen joukosta tuomariston yksimielisellä päätöksellä. Kaikki ehdotukset käsiteltiin kilpailun aikana anonyymeinä ja voittaneen kilpailuehdotuksen tekijöiksi paljastui PES-Arkkitehdit Oy.
”Kaikki kilpailun toisessa vaiheessa mukana olleet ehdotukset olivat laadukkaita. Niistä tuomaristo päätyi ehdotukseen, jossa toiminnallisuudelle asetetut tavoitteet täyttyivät parhaiten, ja joka samalla sopii erinomaisesti tulevan Linnanniemien alueen ympäristöön ja maisemaan. Valittu ehdotus antaa hyvät lähtökohdat matkustajaterminaalin jatkokehittämiseen. Tulevassa kehitysvaiheessa tilaajan projektinjohto keskittyy kustannustehokkuuden lisäksi erityisesti toimivuuden ja tilankäytön parantamiseen yhteistyössä tulevien käyttäjien, suunnittelijoiden sekä projektinjohtourakoitsijoiden kesken”, sanoo Turun Sataman toimitusjohtaja, arkkitehtuurikilpailun tuomariston puheenjohtajana toiminut Erik Söderholm.
Voittajaehdotuksessa lennokkuutta ja liikettä
Tuomaristo katsoi, että ORIGAMI vastasi parhaiten terminaalille asetettuja tavoitteita. ORIGAMISSA tuomaristoa miellytti sen arkkitehtuurin poikkeuksellisuus ja ilmaisuvoima. Risteilymatkalle lähdetään usein irrottautumaan arjesta, ja terminaalirakennus virittää jo ulkoasullaan matkustajat sopivaan matkan tunnelmaan. Ehdotuksessa on lennokkuutta ja liikettä. Sen arkkitehtuuri perustuu vinoihin kolmiomaisiin pintoihin, teräksen, lasin ja alumiinin leikkiin. Muodossa on merellistä symboliikkaa lohen kylkeen, teräslaivaan, tosin ORIGAMI nimenä viittaa eri maailmaan, mutta vertauskuva japanilaiseen paperiveistokseen on viehättävä.
Ehdotuksen rakennustekniset ratkaisut ovat kunnossapidon kannalta mietittyjä ja alumiininen “sadetakki” elinkaariominaisuuksiltaan pitkäikäinen. Saapuminen alueelle on onnistunut ja pysäköintilaitos tukee arkkitehtuuria. Lyhytaikaisen pysäköinnin ja jätön eriyttäminen toimii erityisen hyvin, ja aukio on hyvin luonteva. Rakennus on muuntojoustava ja sisätiloissa on ilmavuutta. Sisääntuloaulan puuseinä tuo lämpöä lasin, teräksen ja alumiinin maailmaan. Tunnelma rakennuksessa rauhoittuu ylöspäin kuljettaessa ja merikin näkyy mukavasti. Terassit odotusaulan yhteydessä tarjoavat hienot näköalapaikat Linnanniemen suuntaan.
”Kutsu hienoon kilpailuun oli meille suuri kunnia. On ilo aloittaa uuden terminaalin suunnittelu yhteistyössä Turun Sataman kanssa. Terminaaliarkkitehtuuri palvelee ihmisiä niin arjessa kuin juhlassa ja on meille läheinen suunnitteluala. On arvokasta, että liikenteen rakennusten arkkitehtuuriin halutaan panostaa”, kilpailuehdotuksen pääsuunnittelija, arkkitehti SAFA Tuomas Silvennoinen PES-Arkkitehdeista.
Nyt valitun arkkitehtitoimiston kanssa tehdään sopimus pää- ja arkkitehtisuunnittelusta. Työ jatkuu kehitysvaiheella yhteistyössä muiden osapuolten kanssa. Kehitysvaihe alkaa kesän 2022 loppupuolella ja jatkuu keväälle 2023 asti, jolloin siirrytään toteutusvaiheeseen. Tavoitteena on, että toiminta uudessa matkustajaterminaalissa käynnistyy alkuvuodesta 2026.
Ferry Terminal Turku (FTT) on Turun Sataman sekä Tallink Silja ja Viking Line -varustamojen yhteinen hanke matkustajaliikenteen kehittämiseksi. Tavoitteena on rakentaa uusi yhteinen matkustajaterminaalialue varustamojen käyttöön. Hanke sisältää varsinaisen terminaalirakennuksen rakentamisen, varustamojen käyttöön tulevien laitureiden ja niiden tausta-alueiden uusimisen sisältäen muun muassa matkustajaputket ja -sillakkeet sekä automooring-laitteet, autokentän rakentamisen liikenneyhteyksineen katuverkkoon sekä saattoliikenteen alueen. Lisäksi hankkeen yhteydessä tehdään uudelleenjärjestelyjä varsinaisen rahtisataman puolella. Uuden yhteisterminaalin arvoitu valmistumisajankohta on vuodenvaihteessa 2025–2026. Hankeen kustannusarvio on 172 miljoonaa euroa. Hanke on saanut EU:n CEF-rahoitusta.