Meyer Turun telakalla rakennettava TUI Cruises –yhtiön alus Mein Schiff 7 on edennyt rungonkoontivaiheeseen. Perinteistä kölinlaskua ja siihen liittyvää kolikkoseremoniaa vietettiin Meyer Turun telakalla tiistaina 21. maaliskuuta. Vuonna 2024 valmistuva Mein Schiff 7 on varustamolleen keskeinen niin laivaston laajentamisen kuin kestävän kehityksen näkökulmasta.
Kölinlaskulla ja siihen liittyvällä seremonialla on pitkät perinteet. Meyer Turun telakalla nosturi laski massiivisen teräslohkon rakennusaltaan pohjalle pukkien varaan merkiksi aluksen rungon koonnin aloittamisesta. Teräslohkon alle jäivät laivan tilaajan TUI Cruisesin, luokituslaitos DNV:n ja Meyer Turun edustajien sinne hetkeä ennen asettamat kolikot. Antiikin Rooman ajoista tällaiset onnenkolikot ovat seilanneet laivojen mukana tuoden niille suojelusta.
“Olemme erittäin iloisia, että laivan ensimmäinen lohko saatiin laskettua suunnitellusti ja odotamme edessämme olevia muita virstanpylväitä. Kölinlaskun myötä ensimmäinen neljännes rakennustöistä on suoritettu. Vuoden 2024 aikana valmistuva Mein Schiff 7 on Mein Schiff 1:n (2018) ja Mein Schiff 2:n (2019) sisaralus, ja alus alukselta laivojen ominaisuuksia on yhteistyössä TUI Cruisesin kanssa kehitetty niin matkustajien kuin kestävän kehityksen näkökulmasta”, kertoo Meyer Turun toimitusjohtaja Tim Meyer.
TUI Cruisesin toimitusjohtaja Wybcke Meier: “Mein Schiff 7:n kölinlasku on meille tärkeä etappi kohti entistä laajempaa laivastoa. Vuoteen 2026 mennessä TUI Cruises ottaa Mein Schiff 7:n lisäksi käyttöön kaksi uutta alusta ja kaksinkertaistaa Mein Schiff -laivaston matkustajakapasiteetin. Mein Schiff 7:n käyttöönoton myötä TUI Cruises saavuttaa tärkeän virstanpylvään myös ilmastotyössään. Yhtiön kunnianhimoinen suunnitelma vahvistettiin äskettäin Science Based Targets Initiativessa (SBTi). Mein Schiff 7 tulee käyttämään vähäpäästöistä meridieselöljyä (rikkipitoisuus: 0,1 %) ja se on varustettu sekä katalysaattoreilla (jotka vähentävät typpioksidin määrää noin 75 prosenttia) että maasähköliitännällä. Lisäksi alus rakennetaan siten, että se voi toimia metanolilla ja tulevaisuudessa vihreällä metanolilla, mikä tekee aluksen käytöstä lähes hiilineutraalia.”