Finferriesin muutamilla reiteillä tullaan tekemään alussiirtoja. Lautta-alus Sterna, joka toimii tällä hetkellä vara-aluksena Parainen-Nauvo-reitillä, siirtyy Kustavi-Iniö reitille, jossa tällä hetkellä liikennöi lautta-alus Aura.
Alussiirron avulla yhtiö saa Kustavi–Iniö reitin kapasiteettia nostettua, joka sujuvoittaa liikennettä varsinkin silloin kun Saariston Rengastie on auki. Sternaan mahtuu noin 7–12 henkilöautoa enemmän kuin Auraan.
Aura siirtyy Kustavi–Iniö-reitiltä Korppoo–Norrskata reitille, jolloin lautta-alus Falco siirtyy vara-alukseksi Parainen–Nauvo-reitille.
Sterna on parhaillaan telakalla, jossa tehdään tarvittavia muutostöitä. Alukseen rakennetaan kahvila sekä hissi ja esteetön wc kahvioon, joten esteettömyysvaatimukset täyttyvät. Lautta-alus Auralla tällä hetkellä toimivat kahvilanpitäjät jatkavat toimintaa Sternan uudessa kahvilassa.
Sternaan on asennettu Tier II-vaatimukset täyttävät pääkoneet, joiden avulla ympäristöystävällisyyttä saadaan parannettua ja CO2-päästöjä pienennettyä. Lautalta löytyy neljä moottoria kahden moottorin sijaan, mikä parantaa toimintavarmuutta entisestään.
Suunnitelmissa on, että Sterna siirtyy viikon 15 aikana Kustavi-Iniö reitille.
”Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Suomen Lauttaliikenne Oy parantavat Kustavi-Iniö lauttapaikan palvelutasoa. Muutoksilla vastataan Saariston Rengastien matkailijoiden vaatimuksiin ja etenkin ilman autoa matkaavien matkustusmukavuuden parantamiseen. Kapasiteetti lauttapaikalla kasvaa 19 % nykytasosta”, kertoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tieinsinööri Tapani Jaakkola.
”Olemme tyytyväisiä siihen, että Kustavi-Iniö reitin kapasiteetti nousee, koska varsinkin kesäaikana Saariston Rengastiehen kuuluva reitti on matkustajien suosiossa”, kertoo Finferriesin toimitusjohtaja Håkan Fagerström.
På Finferries några rutter kommer det att göras fartygsöverföringar. Färjan Sterna, som för tillfället fungerar som reservfärja på Pargas–Nagu-rutten, flyttar till Gustavs–Iniö-rutten, där färjan Aura trafikerar för tillfället.
Med hjälp av fartygsöverföringen kan bolaget öka på kapaciteten Gustavs–Iniö-rutten, vilket gör trafiken smidigare speciellt under perioden då Skärgårdens Ringväg är öppen. Sterna rymmer cirka 7–12 personbilar mera än Aura.
Aura flyttas från Gustavs–Iniö-rutten till Korpo–Norrskata-rutten, varvid färjan Falco blir reservfartyg på Pargas–Nagu-rutten.
Sterna är för tillfället på dock där nödvändiga modifieringar görs. Ett café, en hiss och en tillgänglig toalett byggs i fartyget, vilket innebär att tillgänglighetskraven uppfylls. De som för tillfället håller caféet på Aura kommer att fortsätta verksamheten i Sternas nya café.
Sterna har utrustats med huvudmotorer, som uppfyller Tier II-kraven, vilket förbättrar miljövänligheten och minskar COs-utsläppen. Färjan har fyra motorer i stället för två motorer, vilket ytterligare förbättrar driftsäkerheten.
Planen är att Sterna börjar trafikera på Gustavs–Iniö-rutten under vecka 15.
”NTM-centralen i Egentliga Finland och Finlands Färjetrafik Ab förbättrar Gustavs–Iniö-ruttens servicenivå. Förändringarna svarar på kraven från resenärer på Skärgårdens Ringväg och särskilt på att förbättra resekomforten för dem som reser utan bil. Kapaciteten på färjplatsen ökar med 19 % från nuvarande nivå”, berättar Tapani Jaakkola, vägingenjör, NTM-centralen i Egentliga Finland.
”Vi är nöjda med att kapaciteten på Gustavs–Iniö-rutten ökar, eftersom rutten, som ingår i Skärgårdens Ringväg, är särskilt populär under sommaren”, berättar Håkan Fagerström, verkställande direktör för Finferries.