Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan Kukko Pils 5,5 % -olut on julistettu voittajaksi Lidlin Vauhtia vientiin -kilpailussa. Kilpailu on suunnattu suomalaisille yrityksille, jotka haluavat viedä tuotteitaan kansainvälisille markkinoille Lidlin verkoston kautta. Yli sadan tuotteen joukosta vain 15 pääsi 8.2.2024 järjestettyyn finaaliin. Viisi kilpailussa voittanutta tuotetta esitellään Lidlin kansainvälisille ostajille Saksassa heinäkuussa 2024.
Vauhtia vientiin-kilpailun voittajat valitsee kaupan ja viennin asiantuntijoista koostuva raati. Voittajatuotteiden vientipotentiaali koostuu yhdistelmästä erittäin laadukkaita raaka-aineita, suomalaista huippuosaamista sekä vastuullista tuotantoa. Laitilan Kukko Pils 5,5 % on eurooppalaisilla markkinoilla poikkeuksellinen olut, sillä vaikka markkina on suuri, gluteenittomia vaihtoehtoja on vähän. Lisäksi suomalaisille tuttu tölkki- ja etenkin 24 oluen monipakkaus ovat uusia tuttavuuksia vientimarkkinoilla. ”Gluteenittomuus, ”partypackiksi” nimetty pakkauksemme sekä oluen hyvä maku olivatkin tuomariston perusteita valinnalle”, vientijohtaja Marko Mikkola kertoo.
Vauhtia vientiin -kilpailussa pärjänneet tuotteet erottuvat massasta poikkeuksellisella laadulla, mikä on osoittautunut avaintekijäksi myös Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan vientiponnisteluissa esimerkiksi olutmaa Saksaan. “Emme yritä kilpailla saksalaisten oluiden kanssa, vaan etsiä omaa markkinapaikkaamme ja tarjota vaihtoehtona hyvää suomalaista olutta. Gluteenittomia täysmallasvaihtoehtoja Saksassa on entuudestaan vähän”, kertoo Mikkola.
Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan tuotteita on jo myyty menestyksekkäästi Amazon-verkkokaupassa, saksalaisissa Edeka-marketeissa ja Getränke Hoffmann -juomatarvikeliikkeissä. Marko Mikkola korostaa, että Saksan markkinat ovat Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalle tällä hetkellä tärkeimmät ja tavoitteena on laajentua koko maahan. Voitto Lidlin vientikilpailussa vahvistaa uskoa laitilalaisen laatuoluen kysynnälle muuallakin Euroopassa. Viennin osuus Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan liikevaihdosta on tällä hetkellä noin viisi prosenttia, mutta tavoitteena on kasvattaa ja moninkertaistaa tämä osuus.