Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Lähitaksin kaikille noin tuhannelle brändin alla ajavalle yrittäjälle Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa tuotetulle ja Suomessa työllistävälle palvelulle. Lähitaksi on yksi Suomen suurimmista taksivälitysyhtiöistä noin 1300 taksilla ja 3000 kuljettajalla. Lähitaksi Oy välitysyhtiönä sai Avainlipun vuonna 2019.
Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä, mikä tarkoittaa kaikkea Suomessa tehtävää työtä kansallisuudesta riippumatta. Merkin myöntämisen ensisijaisena kriteerinä on, että palvelu on tuotettu Suomessa. Palvelu-Avainlippua hakevalla yrityksellä on oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja yrityksen pääkonttorin tulee sijaita Suomessa. Lisäksi kotimaisuusasteen, eli suomalaisten kustannusten osuuden palvelun omakustannusarvosta, on oltava vähintään 50 prosenttia.
– Haimme Avainlippua yrittäjillemme siksi, että Avainlippu kiteyttää ja vastaa erinomaisesti arvojamme vastuullisuudesta kotimaisuuteen ja laadusta turvallisuuteen. Avainlippu vahvistaa brändiämme luotettavana ja reiluna toimijana. Olemme 100 % kotimaisesti omistettu, huoltovarmuuskriittinen yritys, mikä alleviivaa – erityisesti näinä aikoina – Avainlipun alla tehtävän työn ja yrittäjyyden tärkeyttä, kiteyttää Lähitaksin toimitusjohtaja Sami Ojamo.
– On hienoa, että koko Lähitaksi alkaa ajaa Avainlipun alla. Taksiala työllistää merkittävästi yrittäjiä ja kuljettajia, mikä on suomalaista työtä parhaimmillaan. Meille Suomalaisen Työn Liitossa suomalainen työ tarkoittaa kaikkea Suomessa tehtävää työtä, katsomatta kansallisuutta, ihonväriä tai muuta ulkoista tekijää. Taksialalla on lisäksi hienoa, että monet maahanmuuttajat myös työllistyvät alalle ja ryhtyvät yrittäjiksi, jotka ajavat laatuvalvotun Lähitaksi-merkin alla. He tekevät yrittäjinä työtä Suomessa, tuovat verotuloja ja tuottavat yhteiskunnallekin tärkeätä palvelua, mikä on parasta sopeutumista Suomeen, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Avainlippu-merkki tunnetaan Suomessa erittäin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan käytännössä kaikki yrityspäättäjät ja kuluttajat tuntevat Avainlipun. Suomalaisista suurin osa (77 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti. Avainlippu-merkki kertoo kuluttajille, että se työllistää Suomessa. Lisäksi merkkiin liitetään luotettavuus, vastuullisuus ja laatu.
Tero Lausala toteaa, että kotimaisen palvelun hankinta koetaan usein vastuullisena arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.
– Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta yritykset voivat viestiä tärkeistä arvoista asiakkaille ja muille sidosryhmilleen. 94 prosenttia Avainlippua kantavista yrityksistä sanookin, että merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä, Lausala kertoo.