Kuka niitä autoja ajaa, jos yrittäjät eivät enää pysty harjoittamaan ammattiaan, ja jos kukaan ei uskalla tulla alalle ja tehdä tarvittavia investointeja, Hanna Munter kysyy.
Uutiset

Kuljetusala painii ennennäkemättömien haasteiden kanssa

Dieselin ennätysmäinen hinnannousu, paineet kaluston uusimiseen, soteuudistuksen tuomat muutokset ja korona-aika kaikkine haasteineen ovat ajaneet kuljetusalan yrittäjät ahtaalle.

Polttoaineen ennätysmäinen hinnannousu koskettaa kaikkia kuljetusalan yrittäjiä. Vuodenvaihteessa liikennepolttoaineiden hintaa nosti jakeluvelvoite, nyt Ukrainan kriisi on nostanut öljyn hintaa maailmanmarkkinoilla, ja se taas heijastuu esimerkiksi bensiinin ja dieselin hintaan. Ukrainan sodan alkamisen jälkeen dieselin hinta on noussut lyhyessä ajassa lähes 40 senttiä litralta.

–Tämä on ennennäkemätön haaste koko kuljetusalalle, sanoo Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter.

Kuljetusyritykset ovat Suomessa tyypillisesti perheyrityksiä, ja lähes puolet kuljetusyrityksistä liikennöi yhdellä autolla. Ei siis ole mitään ”isompia hartioita”, jotka olisivat ottamassa iskua vastaan.

–Nämä hinnannousut ovat todella hurjia. Ei alan yrittäjillä ole takataskussaan tuhansia euroja ylimääräistä rahaa, jolla tätä voisi kompensoida. Huolestuttavaa on myös se, että jos kannattavuus syödään tällä tavoin, miten yrittäjät voivat investoida vaatimusten mukaisiin, vähäpäästöisempiin ajoneuvoihin tulevaisuudessa, Munter sanoo.

Suomen tavaratonneista valtaosa, 84 prosenttia kulkee maanteiden tavaraliikenteessä.

–Tavaraliikenteen määrät eivät tule jatkossakaan muuttumaan, mutta kuka niitä autoja ajaa, jos yrittäjät eivät enää pysty harjoittamaan ammattiaan, ja jos kukaan ei uskalla tulla alalle ja tehdä tarvittavia investointeja, Munter kysyy.

–Isossa kuvassa tämä vaikuttaa koko Suomen kilpailukykyyn, ja se on todella iso ongelma.

Munter muistuttaa, myös raskaan liikenteen lisäksi myös henkilöliikennepuoli on isojen muutosten kourissa. Taksiala on kärsinyt pahasti korona-aikana, linja-autopuolelta ovat pitkään puuttuneet esimerkiksi turistit ja monet tilausajot. Vaikeuskertoimia esimerkiksi taksialalla lisää sote-uudistus, kun kuntien peruspalveluihin liittyvät kuljetukset ovat muutoksessa.

–Valitettavasti mitään nopeaa, isoa apukeinoa alan tilanteeseen ei ole. Ammattidieseliä on esitetty yhdeksi ratkaisuksi, mutta se on pidemmän tähtäimen apukeino, ei nopea ratkaisu, ja se on vain osaratkaisu tähän ongelmien vyyhteen.

Mitä on ammattidiesel?

 •Ammattidiesel tarkoittaa kuorma- ja linja-autoille tankatuista litroista maksettavaa veronpalautusta, joka alentaisi yritysten kustannuksia ja mahdollistaisi kotimaisen kuljetus- ja logistiikkatoimialan kilpailukyvyn säilymisen. EU:n hyväksymä ammattidieseljärjestelmä on nyt käytössä kahdeksassa EU-maassa. Korkein palautus, lähes 25 senttiä, on Belgiassa. 

•Suomen hallitus ilmoitti helmikuun puolivälissä aloittavansa ammattidieseljärjestelmän valmistelun yhtenä ratkaisuna kuljetusalan energiakriisiin.

Lue myös: SKAL: Ennätyskorkea dieselin hinta vakava uhka kuljetusyrityksille ja tuotteiden liikkumiselle