Keskuskauppakamarin johtaja (kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari). Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari
Uutiset

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Suomalaisyritykset näkevät Yhdysvaltain markkinamahdollisuudet myönteisessä kasvussa

Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneet suomalaisyritykset näkevät Yhdysvallat merkittävänä kasvavana markkinana. Yhdysvallat on yritysten silmissä vahvistumassa entistä tärkeämmäksi kumppaniksi ja kohdemarkkinaksi kansainvälistymisen ja viennin näkökulmasta, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo. 

Kauppakamarien vientijohtajakyselyssä yli puolet vastanneista, 56 prosenttia, kertoo Yhdysvaltojen olevan kasvava markkina omalla toimialallaan. Kyselyssä oli mukana vientialan yrityksiä, jotka edustavat yli 18:aa eri toimialaa. Kysely tehtiin syyskuun alkupuolella.

”Tämä kertoo siitä, että suomalaisyritykset ovat optimistisia Yhdysvaltojen liiketoimintaympäristön tarjoamista monipuolisista mahdollisuuksista, maan asemasta maailman suurimpana markkinana ja myös Yhdysvaltain taloustilanteesta, vaikka globaali talousnäkymä onkin ollut epävakaa”, sanoo Pohjanheimo.

Kyselyssä yrityksiltä kysyttiin myös näkemystä siitä, vaikuttaako Yhdysvaltain marraskuisten presidentinvaalien lopputulos yritysten arvioihin Yhdysvaltain markkinasta sekä niiden toimintaan. Vastanneista yrityksistä vajaa 40 prosenttia uskoo presidentinvaalien lopputuloksella olevan vaikutusta yrityksen toimintaan, kun taas noin 35 prosenttia vastaajista oli eri mieltä ja 28 prosenttia ei osannut arvioida vaalien vaikutusta yrityksensä näkökulmasta. 

“Yhdysvaltain presidentinvaalien tuloksella voi olla merkitystä esimerkiksi  kauppasopimuksiin ja Yhdysvaltain talouspolitiikkaan, mikä siten voi heijastua kahdenväliseen kauppaan, vientimahdollisuuksiin ja yhteistyöhön laajemminkin. Vaalituloksella on siten merkitystä Suomelle, Euroopalle ja euroatlanttiselle yhteistyölle,” Pohjanheimo sanoo. 

Pohjanheimo muistuttaa, että Yhdysvaltain vaalien lisäksi myös käynnissä edelleen olevat geopoliittiset jännitteet vaikuttavat suomalaisyritysten toimintaympäristöön.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 14 prosenttia vastasi geopoliittisen epävarmuuden ja siitä johtuvien häiriöiden vaikuttavan merkittävästi kannattavuuteen. 77 prosenttia yrityksistä kertoi geopoliittisen epävarmuuden vaikuttavan kannattavuuteen jonkin verran tai hieman.

“Enemmistö vastanneista yrityksistä on jo useammassa peräkkäisessä kyselyssä kertonut huomioivansa toimintaympäristön epävarmuuden vaikutukset omassa riskinhallinnassaan. Yritykset ovat ennakoineet varautumisen tarpeen jo pandemiasta lähtien”, Pohjanheimo sanoo.