Google Trends -työkalu on mainio apu, jos haluat vertailla vaikkapa yrityksesi nimen, tuotteiden tai palvelujen taikka puolueiden tai poliitikkojen suosiota Googlen hakumaailmassa. Trends-työkalun vertailut kannattaa tehdä muulla laitteella kuin kännykällä.
Googlaa ensin “Google Trends” ja klikkaa sen linkkiä.
Kirjoita näytölle ilmestyvään kenttään jokin sana, minkä suosiosta haluat saada tiedon ja paina enteriä.
Viereen ilmestyy uusi kenttä, johon voit kirjoittaa toisen sanan ja paina taas enteriä.
Jatka tarvittaessa, kunnes olet kirjoittanut kaikki viisi vertailtava sanaa.
Huomaa, että halutessasi voit liittää hakutermiin myös paikkakunnan nimen, jos sinua kiinnostaa tietyn alueen vertailutiedot.
Työkaluun ilmestyy käyriä, joista voit päätellä hakusanan suosion ja sen suunnan Google-hakukoneessa.
Selaa ikkunaa alaspäin ja nyt näet, minkä tyyppisiä hakulauksekkeita liittyy kyseisiin hakusanoihin. Hakulausekkeita voi olla listauksessa jopa 25 kappaletta, joten mene nuolesta oikealle, jos sovellus tarjoaa suosituimpia hakulauksekkeita enemmän kuin viisi.
Näet myös, mitkä aiheeseen liittyvät halulausekkeet ovat nopeimmin kasvavia.
Näet kunkin hakutermin vahvimmat ja heikoimmat maakunnat ja hakumäärien prosentit.
Huomaa, että hakusanan voi vaihtaa viemällä hiiren sanan päälle, jolloin oikealle ilmestyy kolme pistettä, mistä saat poistaa tai vaihtaa sanan.
Näin voit selvittää markkinatilannetta tai mitä muuta tahansa suosiotietoa Google Trends -työkalun avulla.
Kuten myös havaitset, voit tutkia eri aikajaksojen muutoksia, eri maiden tietoja, hakutermejä eri luokkien perusteella tai vaikka vain kuvahakujen tai Shopping-mainosten perusteella.