"Omaan itseensä panostamiseen on ollut odottamattomankin rajua.”
Uutiset

Etätyön päättyminen innosti suomalaiset vaatekaupoille

Muoti ja urheilukauppa ovat kulkeneet viimeiset kaksi vuotta pandemian aaltojen mukana. Viime syksynä alkanut elpyminen ja joulukauppa ennakoivat positiivista käännettä ja kuluttajilla on patoutunut tarve vaatekaapin uusimiseen.

Viimeisin korona-aalto hillitsi vielä tammi-helmikuussa kysyntää, mutta jo pelkkä viesti etätyösuosituksen poistumisesta avasi muotikauppojen ja varsinkin kivijalkakaupan ovia. Muodin ketjujen vaatemyynti kasvoi helmikuussa 11,6% ja kenkien myynti 10,8 %.  Laukkujen myynti kasvoi 20 %, mutta on edelleen 31% pandemiaa edeltävän ajan alapuolella, sillä matkailun paras elpyminen on vielä edessä.

”Muotikauppa kohtasi korona-aikana sodanjälkeisen ajan pahimman kriisin, joten myönteisen vireen onkin jo aika puhaltaa”, toteaa Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.

Toiveikkuudelle antaa sijaa myös myynninkehitys muissa Euroopan maista, joissa koronan jälkeinen innostus elämiseen ja kuluttamisen on kuukauden pari meitä edellä, ja vahvasti positiivinen.

”Siellä missä yhteiskunta on avautunut, into omaan itseensä panostamiseen on ollut odottamattomankin rajua.”

Uutena huolena on kuitenkin kuluttajan ostovoiman lasku, kun elinkustannukset nousevat ja rahaa itseensä panostamiseen jää vähemmän. Myös vaatteiden ja kenkien hintoihin kohdistuu kovia nousupaineita. Tekokuitujen hinnat ovat sidoksissa rankasti nousseeseen öljyn hintaan, puuvillan hinta on vuodessa noussut yli 30 prosenttia ja esimerkiksi villan hinnan ennustetaan nousevan kolmanneksen tulevan vuoden sisällä.  

Tuotteiden saatavuus ja kansainväliset kuljetusongelmat vaivaavat alaa edelleen. Korona ei valmistusmaissakaan ole vielä ohi ja toimitukset ja kuljetukset viivästyvät juuri nyt keväällä, kun kauppa muuten elpyisi nopeasti.