–Vaaditaan dataa, investointeja, rohkeutta – ja yrittäjiä, jotka näkevät, että dronekuljetuksista voi tulla bisnes. Näin summaa Finntrafficin johtaja Pasi Nikama. Hänen arvionsa on, että dronet kuljettavat Suomessa tavaraa jo vuoden, parin sisällä.
Tekniikka on jo olemassa, ja lainsäädäntö täsmentyy vuoden 2023 alussa. Lisäksi pitää olla yhteinen data kaikille toimijoille.
–Johonkin pitää lähettää pyyntö, ja jonkun täytyy se hyväksyä. Mikä se järjestelmä on, sitä pohditaan, Nikama sanoo.
Hän kertoo, että Finntrafic on mukana kahdessa merkittävässä drone-hankkeessa. Toinen on kansainvälinen, toinen kotimainen, Oulun seudulla toteutettava hanke, jossa ovat mukana muun muassa Oulun kaupunki, satama ja lentokenttä. Siellä pilotoidaan sitä, miten miehitetyt ja miehittämättömän dronet voivat olla ilmassa samaan aikaan muun liikenteen kanssa.
Nikama sanoo, että esimerkiksi saaristossa on varmasti kohteita, joihin olisi ajan säästämiseksi paljon helpompi kuljettaa tavaraa dronella kuin autolla. Samalla vähennetään päästöjä.
Paljon on kuitenkin vielä mietittävää, esimerkiksi kulkukorkeuksiin ja yleiseen turvallisuuteen liittyen. Nikama sanoo, että useat eri toimijat ja yritykset tekevät parhaillaan yhteistyötä löytääkseen parhaat käytännöt.
Nikama puhui aiheesta Liikenteen digikuuri 2022 -seminaarissa.