Uutiset

Bisnesenkeli Kim Väisäsen neuvot: ”Kaikkein tärkeintä on suojella kassaa” ja ”Internet voi tappaa yrityksesi”

Hyvät asiat tapahtuvat usein hitaasti ja huonot nopeasti, sanoo yrittäjä ja bisnesenkeli Kim Väisänen. Hän neuvoo yrittäjää rakastamaan lukuja ja seuraamaan yrityksen liikevaihtoa tarkasti ympäri vuoden. Jos koko vuosi on mennyt miinukselle, on turha odottaa ”joulun ihmettä”, joka loppuvuodesta yhtäkkiä kääntäisi koko vuoden plussalle.

–Kaikkein tärkeintä on suojella kassaa. Millään muulla ei lopulta ole väliä, paitsi sillä, että kassassa on rahaa. Palkat pitää pystyä aina maksamaan, Väisänen alleviivaa.

Leijonan luola -tv-ohjelmastakin tunnettu Väisänen luennoi syyskuun lopussa Turussa otsikolla ”Väärää yrittämistä”. Väisänen oli Turussa Intoo Koulutus -yrityksen kutsumana, ja oli Yrittäjyys – markkinointi -tilaisuuden toinen puhuja. Toisena puhujana tilaisuudessa nähtiin Eka Ruola. Logomossa järjestetyssä tilaisuudessa oli paikalla 40 osallistujaa ja lisäksi etäyhteydellä tilaisuutta seurasi lähes 400 pienyrittäjää ympäri Suomen.

Kysy muilta yrittäjiltä,
miten he selvisivät kriisistä

Kim Väisäsen portfoliossa on 33 eri firmaa, joihin hän on sijoittanut eri suuruisia summia. Hän käytti puheenvuoronsa pohjana kokemuksiaan erilaista yrityksistä, joiden kanssa on työskennellyt.

Väisänen kannustaa yrittäjiä verkostoitumaan ja keskustelemaan muiden yrittäjien kanssa muun muassa siitä, miten nämä ovat selvinneet yritystä kohdanneista kriiseistä.

–Kysele muilta, että miten selvisit kassakriisistä, ja miten siitä, että hyvä työntekijä lähti. Entä kun lanseerattu uusi tuote olikin huono? Toisilta voi oppia paljon. Mieti, kuka voisi sparrata juuri sinua, Väisänen kannustaa.

Väisänen sanoo, että onnistunut yritys toteuttaa kolmea tavoitetta: se on hyvä työntekijöille, loistava osakkeenomistajille ja tuo asiakkailleen lisäarvoa. Näin kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.

–Jos keskitytään liikaa työntekijöiden hyvinvointiin, yritys ei välttämättä tuota. Jos ei mietitä muuta kuin osakkeenomistajien voiton maksimointia, ajaudutaan ryöstökapitalismin pariin. Liika asiakaslähtöisyyskään ei ole hyvä, sillä yrityksen pitää tuottaa voittoa, Väisänen summaa.


Yritysten tyypillisiä
ongelmia: yksi suuri asiakas

Väisänen listasi puhevuorossaan yritysten tyypillisiä ongelmia, joista suurin on yhden suuren asiakkaan ongelma.

–Usein ei ole merkitystä, miten hyvin teet duunin, sillä jos johto vaihtuu, strategia vaihtuu tai yrityksen omistus vaihtuu – silloin yrityksessä puhaltavat uudet tuulet, ja yhteistyökumppanit menevät vaihtoon herkästi.

Kilpailun kovuutta ei myöskään pidä aliarvioida, eikä uskoa, että ”hyvä tuote myy itsensä”.

–Hyviä tuotteita on kaikilla muillakin, ja he myös markkinoivat niitä!

Väisänen varoittaa myös aliarvioimasta asiakkaita.

–Google ja yritysarvioinnit tekevät sen, että asiakasta ei voi kohdella huonosti. Internet voi tappaa yrityksen, ellet tee asioita yrityksessäsi hyvin!

Verkkokauppa on pelastanut
monta yrittäjää

Tapahtuman järjestänyt turkulainen Intoo Koulutus on auttanut satoja pienyrityksiä perustamaan verkkokaupan.
Intoo Koulutus aloitti toimintansa vuonna 2015 kouluttamalla Turun alueella toimivia pienyrityksiä. Linnankadun varrella, vanhassa torpedohallissa sijaitsevat koulutustilat täyttyivät verkkokaupasta kiinnostuneista pienyrittäjistä aina kevääseen 2020 saakka.

Korona kuitenkin muutti toimintamallin yhdessä yössä ihan kokonaan, ja 40 hengen koulutustilat ovat olleet siitä saakka tyhjillään. Maaliskuussa 2020 koulutukset vietiin etäyhteydellä verkkoon ja toiminta räjähti kertaheitolla valtakunnalliseksi. Kysyntä turkulaisyrityksen toteuttamalle verkkokauppakoulutukselle on ollut suurta, ja moni kivijalkakauppa ympäri Suomen onkin selvinnyt vaikean ajan yli kouluttautumalla verkkokauppiaaksi.

Kuvassa Intoon Sari Jokinen (vas.) ja Maarin Fellman yhdessä Kim Väisäsen kanssa.