Alihankinta yhdistetään usein teolliseen tuotantoon, mutta myös monella muulla alalla asiantuntijapalveluita ostetaan ulkoa.
Usein ostopalveluihin turvaudutaan, kun tarvetta ei ole kuin tilapäiselle avulle. Näin on esimerkiksi markkinointi- ja viestintäalalla, jossa asiakastöiden laajuus ja osaamistarve voivat vaihdella suurestikin. Epäsäännölliseen henkilöstötarpeeseen ei kannata palkata kokopäiväistä henkilöstöä.
Muun muassa monikameratuotantoja ja verkkosivuja tuottavan Summit Media Oy:n Janne Ketola kertoo, että henkilöstöä värvätään sen mukaan, mitä kuhunkin projektiin tarvitaan.
– Meille on vuosien saatossa kasvanut kattava freelancereiden verkosto pääasiassa kuvaajista ja koodareista.
Tällä hetkellä Summit Mediassa työskentelee täysipäiväisesti vain yrittäjät itse, muiden työntekijöiden ollessa osa-aikaisia tai friikkuja. Yritys toimii myös useamman asiakkaan markkinointitiimin apuna.
– Toimimme siis itsekin eräänlaisena ulkoistettuna markkinointipäällikkönä.
Yrittäjä voi keskittyä yrittämiseen
Toinen hyvä syy ostaa tukipalveluja ulkoa on se, että silloin yrittäjä voi huoletta keskittyä omaan tuottavan työn tekemiseen ja myyntiin, vinkkaa Asta Suikkanen räätälöityjä assaripalveluja tarjoavasta Oma Yrityspalveluista.
– Palvelutarjoamaamme kuuluu oikeastaan kaikki hallinnollinen työ, jota kukaan ei suostu tai kykene yrityksessä tekemään, Suikkanen nauraa. Osto- ja myyntireskontran hoitamisen lisäksi hän on muun muassa avustanut asiakkaitaan rekrytoinnissa ja kirjeiden kirjoittamisessa eri viranomaisille.
Yhteistä asiakkailla on se, että henkilökuntaa on vähän, jolloin ulkopuolisen avun tarve korostuu.
– Joskus kuulee, että yrittäjällä on niin kiire, ettei hän ehdi edes laskuttamaan. Sehän on yrityksen jatkuvuuden kannalta yrittäjän tärkein tehtävä heti yrittäjänä tehdyn työn jälkeen!
Suikkanen arvelee pienten yritysten hyötyvän assaripalveluista eniten.
– Laskutusta ja muita hallinnollisia töitä ei silloin tarvitse tehdä iltaa myöden ja viikonloppuisin.
Yhteiset arvot tärkeitä
Työn kuin työn oppii nopeasti, kun taustalla on vankka ja pitkä työelämän kokemus, sanoo erityisesti myyntiin ja asiakaspalveluun erikoistunut Jenni Karlsson keikkatyövoimaa yrityksille tarjoavasta Kaksi kättä ja sydän -yrityksestä.
– Nopea oppija pääsee työstä äkkiä jyvälle. Ja aina voi kysyä neuvoa! Tärkeää on myös innostus, sillä tekemisen palolla pärjää tosi pitkälle.
Karlssonin pestit ovat välillä päivän ja toisinaan jopa kuukauden mittaisia. Vaihtelusta pitävän tekijänaisen työviikko koostuu tavallisesti kuitenkin työrupeamista useammassa paikassa.
– Asiakkaiden tyytyväisyydestä kertoo se, että minua pyydetään aina uudelleen ja uudelleen tekemään keikkaa, Karlsson nauraa.
Ulkopuolinen apu solahtaa organisaatioon, kun palvelun ostajan ja tuottajan arvomaailmat kohtaavat. Pääasiassa perheyritystaustaisissa ja yrittäjävetoisissa yrityksissä työskentelevä Karlsson pitää itseään onnekkaana, kun voi tehdä töitä firmoille, joiden arvojen takana voi seistä.
– Kun tarjolla on tuote tai palvelu, johon itse uskoo, sitä on helppo ja mukava myydä eteenpäin.