Yritys-Suomi-puhelinpalvelu palvelee verkossa ja puhelimitse.
Uutiset

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu toimii yrittäjien tukena myös jatkossa

15 vuotta täyttävä valtakunnallinen neuvontapalvelu yrityksen perustamista suunnitteleville, yrittäjille ja työnantajille palvelee puhelimessa ja verkossa. Asiakaspalaute on vuosien aikana ollut erinomaista ja asiakkaat arvostavat palvelun nopeutta, asiantuntevuutta ja ystävällisyyttä. Yritys-Suomi-puhelinpalvelu jatkaa vuonna 2025 osana KEHA-keskuksen valtakunnallisia yritysten neuvontapalveluita.

Yli 30 000 vuosittaista yhteydenottoa

”Yritys-Suomi-puhelinpalveluun tulee vuosittain noin 30 000 yhteydenottoa. Yhteydenottojen määrä vaihtelee, suurimmat kysyntäpiikit palveluun tulivat koronapandemian ja Suomi.fin valtuuspalvelun käyttöönoton myötä, jolloin palveluun tuli reilut 70 000 kontaktia vuodessa. Asiakkaat arvostavat palvelua ja antoivat vuoden 2024 palautekyselyssä arvosanan 4,8 asteikolla 1–5. Sanallisissa palautteissa asiakkaat mainitsivat palvelun vahvuuksiksi neuvonnan laajuuden, asiantuntemuksen, nopeuden ja ystävällisyyden”, kertoo palvelupäällikkö Marjo Öhmann.

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu täyttää 15 vuotta

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu sai alkunsa vuonna 2009, jolloin haluttiin perustaa organisaatio- ja hallintorajat ylittävä valtakunnallinen puhelinpalvelu yrittäjille ja yrittäjäksi aikoville. Puhelinpalvelu perustettiin tukemaan julkisten yrityspalveluiden muodostamaa Yritys-Suomi -kokonaisuutta. Puhelinpalvelun käynnistämistä vauhditti myös EU:n palveludirektiivi, joka edellyttää jäsenmaita tarjoamaan yrityksille suunnattua neuvontapalvelua osana keskitettyä asiointipistettä (suomi.fi/yritykselle).

Vuonna 2012 Yritys-Suomi-puhelinpalvelu vakiinnutettiin osaksi valtakunnallisen TE-asiakaspalvelukeskuksen toimintaa. Palvelu neuvoo edelleen laajasti yrityksen perustajia, yrittäjiä ja työnantajia puhelimitse ja verkossa.  

”Yritys-Suomi-puhelinpalvelun tehtävä julkisten yrityspalveluiden ja -velvoitteiden neuvontapalveluna edellyttää tiivistä yhteistyötä keskeisten toimijoiden kanssa. Yritys-Suomi-verkostossa mukana ja palvelua kehittämässä ovat muun muassa työ- ja elinkeinoministeriö, Business Finland, Digi- ja väestötietovirasto, ELY-keskus, TE-palvelut, Finnvera, Patentti- ja rekisterihallitus, Tulli ja Verohallinto. Olemme tehneet vaikuttavaa yhteistyötä muun muassa asiakasneuvonnan, palveluiden laadun, esihenkilötyön ja järjestelmien yhteisessä kehittämisessä ja benchmarkingissa”, jatkaa palvelupäällikkö Marjo Öhmann.

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu ja TE24-uudistus

TE-palveluiden uudistamisen myötä TE-toimistojen työnantaja- ja yrityspalvelut siirtyvät kunnille. Valtakunnallinen Yritys-Suomi-puhelinpalvelu jatkaa toimintaansa 1.1.2025 KEHA-keskuksen alla.

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu neuvoo myös jatkossa yrittäjiä muun muassa yrityksen perustamiseen liittyvissä teemoissa, julkisiin yrityspalveluihin ja -velvoitteisiin liittyvissä kysymyksissä sekä auttaa Suomi.fin sähköisten palveluiden käytössä. Yritys-Suomi-puhelinpalvelu neuvoo myös yrittäjiä ja työnantajia Työmarkkinatorin käytössä ja työvoimapalveluihin liittyvässä sähköisessä asioinnissa. 

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu neuvoo arkisin klo 9.00–16.15 puhelimitse, palvelupyynnöllä ja Työmarkkinatorin chatissa:

  • suomeksi puh. 0295 020 500
  • ruotsiksi puh. 0295 020 501
  • englanniksi puh. 0295 020 502

Yritys-Suomi-puhelinpalvelu (suomi.fi)