Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (IPR ja digitalisaatio) Minna Aalto-Setälä. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari
Uutiset

Vuoden brändi -kilpailu on alkanut – ehdota omaa suosikkibrändiäsi

Yleisö voi ehdottaa suosikkibrändiään Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailuun. Ehdotuksia voi lähettää 30.11.2024 asti Keskuskauppakamarin nettisivuilla. 

Yleisö voi ehdottaa Vuoden brändi -kilpailuun haluamansa yrityksen tai organisaation brändiä. Riittää, että itse pitää ehdottamastaan brändistä. Ehdotuksen voi lähettää täällä

Kilpailun voittaja julkistetaan 6.5.2025 Keskuskauppakamarin Suuri brändipäivä -tilaisuudessa. 

Kilpailun tarkoituksena on kehittää suomalaista brändiosaamista ja kannustaa suomalaisia yrityksiä pitkäjänteiseen brändityöhön. Kilpailussa brändiä arvioidaan muun muassa brändin tarinan, asiakaskokemuksen, innovatiivisuuden, suojauksen ja viestinnän perusteella. Voittajan valitsee brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati. 

“Brändin merkitys liiketoiminnalle kasvaa koko ajan. Se lisää tunnettuutta, tehostaa viestintää ja auttaa erottamaan brändin haltijan tuotteet kilpailijoiden vastaavista tuotteista. Brändi auttaa, kun pyritään hankkimaan uusia asiakkaita mutta myös sen avulla voidaan pitää kiinni olemassa olevista asiakkaista. Brändi suojaa myös vaikeuksissa, sillä kun yritys tekee virheitä tai se joutuu sosiaalisen median riepoteltavaksi, hyvä brändi tukee ja helpottaa hankalan ajan yli pääsemisessä”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Minna Aalto-Setälä. 

Vuoden brändi -kilpailu ei ole mainoskilpailu, vaan brändejä tarkastellaan laajalti myös brändin ja oikeudellisen suojaamisen näkökulmasta. Osa kilpailun asiantuntijaraadin jäsenistä on IPR-asioihin erikoistuneita ammattilaisia, osa edellisten vuosien voittajabrändien edustajia. Vuoden brändi -palkinto on aikaisemmin myönnetty Elovenalle vuonna 2024, Genelecille 2023, Lapuan Kankureille 2022, Ylelle 2021 ja Marimekolle 2019.