Saaristo. Kuva Duotone
Uutiset

Visit Turku Archipelagon uusi Saaristo-brändi pääsi finalistiksi Cannes Lions -festivaalilla: ”Tämä on meille intohimoprojekti”

Uusi Saaristo-brändi on saanut merkittävää kansainvälistä huomiota, sillä se on päässyt finalistien joukkoon maailman parasta luovaa markkinointia palkitsevalla Cannes Lions -festivaalilla. Visit Turku Archipelago ja bränditoimisto Bond ovat Saaristo-brändillä ehdolla Cannes Lionsin Design-sarjassa, kategoriassa Creation of the New Brand Identity. 

Maailman parhaita markkinoinnin ja viestinnän alan töitä palkitseva Cannes Lions International Festival of Creativity järjestetään Ranskan Rivieralla 17.6.–21.6.

Cannes Lions julkisti viikonloppuna useiden sarjojensa finalistitöitä, ja Visit Turku Archipelago on yhdessä bränditoimisto Bondin kanssa ehdolla Design-sarjassa, Creation of the New Brand Identity -kategoriassa. Mukaan päästiin uudella Saaristo -brändi-identiteetillä, ja finalisteja kategoriassa on kaikkiaan viisi.

–Tämä on käsittämättömän hieno uutinen! Finalistit valitsee todella vaativa kansainvälinen tuomaristo, joten tämä on tärkeä signaali siitä, että luomamme Saaristo-brändi toimii, ja että se resonoi kansainvälisillä markkinoilla, iloitsee Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi.

–Alueemme on helmi, jolla on merkittävä potentiaali kansainvälisen matkailun osalta. Se pitää vain ensin brändätä, tuotteistaa ja saada ihmisten tietoisuuteen – meiltä on puuttunut yhteinen tarina. Olemme lähteneet rakentamaan Saaristo-brändiä ennakkoluulottomasti, ja olen todella ylpeä tiimimme ja Bondin yhteistyöstä! Taustatyössä on lisäksi kuunneltu herkällä korvalla saariston yrittäjiä ja kansainvälisiä matkailijoita, sanoo Kukkohovi.

Ensisijaisesti kansainvälisille matkailijoille suunnattu uusi Saaristo-brändi ammentaa elementtinsä suoraan saariston luonnosta ja tunnelmasta aina värimaailmaa ja logoa myöten.

–Logoa suunnitellessamme ajattelimme, että kun alueella on 40 000 saarta, eiköhän sieltä kirjaimetkin löydy, kun lähdetään etsimään. Ja niin ne löytyivätkin! Logon jokainen kirjan on oikea saari, kertoo Bondin toimitusjohtaja Arttu Salovaara.

Salovaara sanoo, että Saaristo-brändin luominen on ollut Bondille intohimoprojekti.

–Meidän tiimissämme kaikilla on saaristotaustaa, joten meille on todella tärkeää tuoda esiin aito, uniikki saaristo.

Saaristo-brändistä on annettu ensimmäisiä maistiaisia kansainvälisille matkanjärjestäjille ja operaattoreille Visit Finlandin järjestämässä Midnight Sun Workshopissa viime viikolla. Kukkohovi kertoo, että vastaanotto on ollut erittäin innostunut.

Brändin nimi on sekä Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla yksinkertaisesti Saaristo, mutta siihen liitetään mukaan määre kohdealueen kielellä. Esimerkiksi englanniksi saatesanat ovat The Archipelago of Finland. Cannes Lions -festivaalilla on suomalaistöitä ehdolla kaikkiaan seitsemässä sarjassa ja yli kymmenessä kategoriassa. Voittajat julkistetaan festivaalin aikana.

Lisätietoja Cannes Lions -festivaalista ja finalisteista