Kuva pixabay
Uutiset

Verkkokaupassa kasvua viime vuodesta – joka viides tilaa nyt enemmän kuin vuosi sitten

Verkkokauppa on ollut tänä vuonna hieman viime vuotta vilkkaampaa, selviää Postin tuoreesta Verkkokauppamittarista. Raportti seuraa verkkokaupan kehitystä Suomessa tammi-syyskuussa 2024.

”Markkinalla on jo varovaisia positiivisia merkkejä, ja olemme Postissa toimittaneet tänä vuonna hieman enemmän paketteja kuin viime vuonna. Vilkkaan jouluajan osalta ennustamme, että sama trendi jatkuu ja paketteja on liikkeellä hieman edellisvuotta enemmän”, kertoo Kaj Kulp, joka vastaa Postin verkkokauppapalveluista.

Lääkkeet ja kosmetiikka, tavarakauppa sekä vaatteet ja kengät olivat nopeimmin kasvaneet Postin pakettitoimitusten kategoriat tammi-syyskuussa.  Eniten pakettitoimitukset laskivat lemmikkitarvikkeissa, kuluttajaelektroniikassa sekä urheilu- ja harrastustarvikkeissa.

20 % ostaa verkosta enemmän kuin vuosi sitten – automaatti on suosituin noutotapa

Postin syyskuisessa asiakaskyselyssä noin joka viides kertoo ostavansa verkosta enemmän kuin vuosi sitten. Kotimaisia verkkokauppoja suositaan, ja niistä ostaa säännöllisesti tai satunnaisesti 79 % vastaajista. Ulkomaisista verkkokaupoista ostaa säännöllisesti tai satunnaisesti noin puolet vastaajista (52 %).

Tärkeimmät syyt ostaa verkosta kivijalan sijaan ovat edullisemmat hinnat tai paremmat tarjoukset (50 %), ostosten tekeminen itselle sopivaan aikaan (49 %) ja laajempi valikoima (44 %).

Mieluisin tapa vastaanottaa verkkokaupan tilaus on pakettiautomaatti (65 %). 20 % vastaajista suosii palvelupistettä, jossa on henkilökuntaa, ja 10 % kotiinkuljetusta.

Käytetyn kasvu korostuu alle 30-vuotiaiden joukossa

Käytetyn verkkokauppa kasvaa Suomessa. Postin toimittamien, secondhand-aarteita sisältävien pakettien määrä on viisinkertaistunut vuoden aikana.

Käytetyn suosio korostuu nuorempien kuluttajien keskuudessa. Postin asiakaskyselyssä alle 30-vuotiaista 66 % kertoo myyvänsä ja 79 % ostavansa käytettyä verkossa säännöllisesti tai satunnaisesti. Kaikista vastaajista 44 % myy ja 40 % ostaa käytettyä verkossa säännöllisesti tai satunnaisesti.