Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimus paljastaa kestävän kasvun tärkeimmät teemat vuodelle 2024 – kannattavan liiketoiminnan keskiössä on vastuullisen työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtaminen. Työyhteisöissä tarvitaan uudenlaista osaamista, kuten kykyä kestävään ja inhimilliseen johtamiseen sekä työyhteisön muutoskyvykkyyttä.
Markkinointi- ja viestintätoimisto Aava & Bangin toteuttama, kestävän kasvun johtamista tutkivassa Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimuksessa nousi esiin, että muutostilanteet koettelevat organisaatioiden kestävän ja vastuullisen kasvun periaatteita. Kuluneet vuodet eivät ole olleet yrityksille helpoimpia: nopea inflaatio, kohonnut korkotaso ja epävarmuus kansainvälisellä kentällä näkyvät myös tutkimuksen yli 280 vastaajan aineistossa.
– Tulevan vuoden keskeisiksi ajureiksi on nostettu muun muassa poikkeuksellinen vaalivuosi, geopoliittinen epävakaus, vihreä siirtymä ja tekoälyn kehittyminen. Nämä kaikki tuovat omanlaisiaan muutoksia yrityksen arkeen, mikä haastaa sekä johdon että koko työyhteisön osaamista, tutkimuksen toteuttamisesta vastannut Vilja Laaksonen kertoo.
Tutkimuksen perusteella yrityksillä on kuitenkin vahva tahtotila panostaa kestävään kasvuun haastavasta taloustilanteesta huolimatta: jopa 76 % vastaajista arvioi, että työntekijä- ja asiakaskokemuksen panostukset tulevat pysymään samana tai kasvamaan vuonna 2024. Vuonna 2023 vastaava luku oli 80 %.
Kestävässä kasvussa ihmisiä ja tulosta johdetaan rinnakkain
Tulevaisuuden työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen vaatii uudenlaista johtajuutta: kykyä eettiseen päätöksentekoon ja asiakasvalintaan, sosiaalista tietoisuutta ja ympäristövastuullisuutta. Siksi vuonna 2024 tulisi panostaa kestävään ja inhimilliseen johtamiseen, jossa huomioidaan koko työyhteisön osaaminen. Muutoksen kirittäjinä voivat tutkimuksen mukaan toimia esimerkiksi lainsäädännön vaatimukset, sidosryhmien odotukset sekä johdon ja työyhteisön osaaminen.
Tuloksissa nousi esiin, että kestävän kasvun teema on yritysten arjessa osin epäselvä. Vaikka esimerkiksi vastuullisuus nousi toistuvasti esiin organisaatioiden vastauksissa, puhuttiin siitä enemmän isojen tavoitteiden tai johtamisen yhteydessä. Vastuullisuus on tulevaisuuden arvo, mutta sen tulee olla myös arjen toimintaa. Riskinä onkin, että vastuullisuutta tarkastellaan pääosin arvona tai esimerkiksi raportoitavana asiana, eikä koko työyhteisön osaamisena.
– Uskon itse siihen, että tulevaisuuden työelämä on arvopohjainen, ihmisläheinen ja vastuullinen. Se ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, vaan tavoitteeseen pääseminen vaatii toimia meiltä kaikilta. Yhteiskunnalta ja päättäjiltä, mutta myös meiltä yrityksiltä ja yksilöiltä. Halua kehittää ja kehittyä. Rohkeutta kokeilla ja oppia virheistä, toteaa Laaksonen.
Tutkimuksen taustalla on ajatus siitä, että kestävässä kasvussa pidetään huolta sekä ihmisistä että tuloksesta. Tulosten mukaan hyvä työntekijäkokemus ja asiakaskokemus ovat yhteydessä toisiinsa. Näistä muodostuu kestävän kasvun positiivinen kierre: kun työntekijät pitävät huolta asiakkaista, pitää asiakkaiden hyvinvointi huolta organisaation menestyksestä.
– Jos organisaatiolla siis on osaamista ja motivaatiota panostaa strategian ja johtamisen tasolla hyvään työntekijäkokemukseen, on kestävän kasvun positiivinen kierre valmis, kiteyttää Laaksonen.