Kuva: AdobeStock
Uutiset

Turun työllisyysalue aloittaa 1.1.2025 – 23 kuntaa tarjoaa kattavia työllisyys- ja yrittäjyyspalveluita Varsinais-Suomessa

Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa. Uudistuksen myötä lakisääteiset julkiset työvoimapalvelut yhdistyvät kuntien muihin työllisyys- ja yrittäjyyspalveluihin.

Turun työllisyysalueen tavoitteena on tarjota henkilö-, yritys- ja työnantaja-asiakkaille kattavat sekä kustannusvaikuttavat palvelut huomioiden asiakkaiden kielelliset ja muut tarpeet. Työllisyysalueen palvelut tähtäävät osaavan työvoiman saatavuuden varmistamiseen sekä työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaamiseen.

Uudistuksen myötä lähipalveluita tarjotaan 1.1.2025 alkaen seuraavissa kunnissa:

  • Kaarina
  • Laitila
  • Lieto
  • Loimaa (palvelee myös Auraa, Oripäätä ja Pöytyää)
  • Paimio (palvelee myös Sauvoa)
  • Raisio (palvelee myös Naantalia, Maskua, Mynämäkeä, Nousiaisia ja Ruskoa)
  • Parainen (palvelee myös Kemiönsaarta)
  • Uusikaupunki (palvelee myös Kustavia, Pyhärantaa, Taivassaloa ja Vehmaata)
  • Turku (vastuukunta)

Lisäksi Turku vastuukuntana tuottaa keskitetysti palveluita, kuten ammatinvalintaohjausta, joita jalkautetaan tarvittaessa lähemmäs asiakasta. Tavoitteena on, että asiakas saa oikeanlaista palvelua oikeaan aikaan.

Ensi vuoden alussa astuu voimaan myös uusi kotoutumislaki, jonka myötä kunnille tulee kokonaisvastuu myös maahanmuuttajien kotoutumisen edistämisestä.

Vuodenvaihteen muutokset

Vuodenvaihteessa uuden Turun työllisyysalueen painopiste on palveluiden ja järjestelmien sujuvassa siirrossa.

Asiakkaiden sähköiset järjestelmät ovat poissa käytöstä 30.12.2024–1.1.2025. Asioiden käsittelyajat saattavat olla tietojärjestelmäkatkon takia tammikuun alussa normaalia pidempiä. Asiakkaat voivat rauhassa odottaa yhteydenottoa, vaikka se saattaa tulla normaalia myöhemmin.

Jos asiakas ei ole saanut asiaansa hoidettua ajoissa tai sen käsittely viivästyy asiakassiirrosta tai verkkopalvelujen käyttökatkosta johtuen, tämä otetaan huomioon. Viivästymisestä mahdollisesti johtuvat virheet korjataan jälkikäteen.

Tärkeää tietoa henkilöasiakkaille

Asiakkuuden siirtyminen kotikunnalle ei edellytä henkilöasiakkaalta toimenpiteitä, sillä asiakastiedot siirtyvät automaattisesti. Työnhakua ei tarvitse käynnistää uudelleen asiakkuuden siirron vuoksi, eikä siirto kotikunnan asiakkaaksi vaikuta työttömyysetuuteen. Siirto ei myöskään vaikuta tehtäviin tai palveluihin, joista on jo sovittu. Yhteystiedot tulee pitää ajan tasalla.

Ohjeet asiointiin työvoimapalveluissa 1.1.2025 alkaen saadaan omalta kotikunnalta. Seuraavista tapaamisista tai yhteydenotoista sovitaan kotikunnan kanssa 1.1.2025 alkaen. Lisätiedot ja yhteystiedot päivitetään loppuvuoden aikana kuntien verkkosivuille.

Työmarkkinatori (www.tyomarkkinatori.fi) säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta ilmoittaudutaan työnhakijaksi ja hoidetaan työnhakuun liittyviä asioita.

Tärkeää tietoa työnantajille ja yrityksille

Työnantaja-asiakkaiden asiakkuus ei automaattisesti siirry uusille työvoimaviranomaisille.

Työmarkkinatori (www.tyomarkkinatori.fi) säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta haetaan työntekijöitä ja jonne voi jättää työpaikkailmoituksen.

Ohjeet asiointiin työvoimapalveluissa 1.1.2025 alkaen saa työllisyysalueiden kunnilta. Työnantaja voi jättää sähköisen yhteydenottopyynnön Yrityksen ja työnantajan asiointi -palvelun kautta vasta sen jälkeen, kun asiakastietoihin on päivitetty uusi vastuuvirkailija vuonna 2025. Ennen sähköisen yhteydenottopyynnön mahdollisuutta, työnantajan tulee olla yhteydessä Turun työllisyysalueeseen. Lisätiedot ja yhteystiedot täydennetään loppuvuoden aikana kuntien verkkosivuille.

Lisätietoa Turun työllisyys- ja yrittäjyyspalveluista löytyy osoitteesta Beta.turku.fi | Turku.fi > Työ ja yritykset