Parhaat elämykset ovat nyt jokaisen matkailijan ulottuvilla – helposti ja houkuttelevasti. Juuri avattu Book Turku & Archipelago -verkkokauppa tarjoaa sekä kiinnostavaa tekemistä että elämyksellisiä matkapaketteja Turun alueelle ja saaristoon.
Vuonna 2023 peräti 70 prosenttia kansainvälisen matkailumarkkinan myynnistä tapahtui verkossa. Matkailijat haluavat hankkia palvelut helposti, mutta Turun alueen ja saariston matkailutuotteita ei ole aiemmin ollut tarjolla yhdessä paikassa. Tieto palveluista ja elämyksistä on ollut melko hajallaan, ja sitä on ollut vaikea hahmottaa etenkin kansainvälisen matkailijan näkökulmasta.
Nyt Visit Turku Archipelago ja Elämys Group ovat rakentaneet yhdessä Book Turku & Archipelago -verkkokaupan, jonka kautta voi löytää ja ostaa helposti sekä Turun alueen että saariston matkailuelämyksiä ja -palveluita.
–Tällaiselle alustalle on ollut valtava tarve jo kauan, ja yrittäjät ovat ottaneet sen todella innostuneesti vastaan, kertoo Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi.
–Odotukset ovat todella korkealla ja uskon, että tästä tulee alueellemme erittäin tehokas työkalu!
Tammikuun puolivälissä lanseeratun Book Turku & Archipelago -verkkokaupan tuotteiden teemoina ovat muun muassa saaristolaisluonto, ruokaelämykset ja kaupunkikulttuuri. Tarjolla on sekä yksittäisiä aktiviteetteja, kuten opastettuja kävelykierroksia, kajakkimelontaa ja tastingeja, että räätälöityjä minilomia, joissa yhdistyvät esimerkiksi Turku ja Naantali, Turku ja Utö sekä Turku ja saaristo. Paketteihin voi kuulua esimerkiksi yöpyminen, illallinen ja kiinnostavia aktiviteetteja.
Matkapaketteja alustalta löytyy jo nyt kymmenkunta, yksittäisiä elämyksiä kolmisenkymmentä. Verkkokauppa laajenee koko ajan sen mukaan, millaisille tuotteille on kysyntää, ja alueen matkailuyrittäjät ovat tuomassa kuluvan vuoden aikana koko ajan lisää tuotteita kauppaan myyntiin.
Verkkokaupan erityisenä kohderyhmänä ovat tällä hetkellä kansainväliset matkanjärjestäjät, ja valikoimaa esitellään heille muun muassa tällä viikolla Helsingissä järjestettävillä Matkamessuilla. Lisäksi verkkokaupan tarjontaa voivat hyödyntää kaikki – niin paikalliset asukkaat, matkailijat kuin kansainväliset vieraatkin.
Kristiina Kukkohovi näkee verkkokaupassa paljon mahdollisuuksia niille varsinaissuomalaisille matkailualan yrityksille, jotka haluavat kehittyä ja kansainvälistyä.
–Tämä on todella helppo tapa aloittaa kansainvälistyminen ja uusien asiakkaiden tavoittelu. Verkkokauppa tuo näkyvyyttä ja tunnettuutta palveluille ja elämyksille, ja yritykset saavat sitä kautta lisämyynnin mahdollisuuksia, sanoo Kukkohovi.
Book Turku & Archipelago on toteutettu Elämys Groupin ja Visit Turku Archipelagon yhteistyönä. Elämys Group toimii vastuullisena matkanjärjestäjänä ja solmii sopimukset paikallisten yritysten kanssa. Visit Turku Archipelago hoitaa tuotteistusta ja kaupan ja tuotteiden markkinointia.