Tilastokeskuksen uusi katsaus: Nuoret miehet ja yritykset sähköistävät autokantaansa nopeimmin.
Uutiset

Tilasto: Sähköautojen ensirekisteröinnit kasvussa, mutta sähköautoja vielä harvoilla

Henkilöautojen suosituin käyttövoima on edelleen bensiini, vaikka autoilu sähköistyykin kiihtyvällä tahdilla. Sähköautojen ensirekisteröinnit ovat kasvussa, mutta silti vain joka sadas henkilöauto on sähköauto. Pääkaupunkiseudulla sähköinen autoilu alkaa kuitenkin olla jo arkipäivää.

Tehokkaammat ja sitä kautta nopeammat laturit sekä nopeammin latautuvat autot ovat tehneet sähköautosta monelle varteenotettavan vaihtoehdon bensiini- tai dieselauton rinnalle. Kallistunut fossiilienergia on osalla saattanut kallistaa vaakakupin sähköauton puolelle. Myös täyssähköisten työsuhdeautojen verotus on nyt aiempaa houkuttelevampaa.

Sähköautoilu on kuitenkin edelleen harvojen herkkua. Manner-Suomen henkilöautokannasta maaliskuun lopussa vain joka sadas henkilöauto oli sähköauto. Valtaosa liikennekäytössä olevista henkilöautoista on edelleen joko bensiini- tai dieselkäyttöisiä, ja ladattavien hybridienkin osuus oli vain kolme prosenttia.

Vain kuudesta suomalaiskunnasta ei löydy yhtään täyssähköautoa

Suuri osa sähköautoista löytyy suurista kaupungeista. Täyssähköisistä henkilöautoista 38 prosenttia eli 10 413 autoa oli rekisteröity Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle. Tampereella oli liikennekäytössä 1 260, Turussa lähes tuhat ja Oulussa 730 sähköautoa.

Isojen kaupunkien naapurikuntiin oli rekisteröity asukasmäärään nähden paljon sähköautoja. Suhteessa eniten sähköautoja oli Kauniaisissa, jossa oli lähes 15 sähköautoa tuhatta asukasta kohden. Manner-Suomessa sähkökäyttöisiä henkilöautoja oli viisi tuhatta asukasta kohden ja Helsingissä vastaava luku oli kahdeksan.

Maaliskuun lopussa vain kuuteen Manner-Suomen kunnista – Halsualle, Kaaville, Lestijärvelle, Puolangalle, Savukoskelle sekä Taivalkoskelle – ei ollut rekisteriin merkittynä yhtään täyssähköautoa liikennekäyttöön. Ladattavia hybridejä löytyi kuitenkin rekisteröitynä jo jokaisesta Manner-Suomen kunnasta.

Ladattavia uusia henkilöautoja rekisteröidään eniten Uudellamaalla

Ladattavien autojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli tammi-huhtikuussa 34 prosenttia. Bensiinikäyttöisten henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä oli vuonna 2021 vielä lähes 60 prosenttia, ja niiden osuus rekisteröinneistä on pysynyt alkuvuonna 2022 samalla tasolla. Dieselkäyttöisten henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat pudonneet kymmenen prosentin tuntumaan.

Ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä oli suurinta Uudellamaalla, jossa vuonna 2021 yli kolmannes ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli sähköautoja tai ladattavia hybridejä. Pirkanmaalla, Varsinais-Suomessa, Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista ladattavia oli noin 30 prosenttia. Pienin osuus ladattavista henkilöautoista oli Kainuussa ja Lapissa, jossa jäätiin noin 20 prosentin tuntumaan.

Suomeen tuotiin vuonna 2021 yhteensä noin 45 000 käytettyä henkilöautoa, joiden joukossa oli runsaasti ladattavia henkilöautoja. Noin neljännes oli ladattavia hybridejä ja kahdeksan prosenttia täyssähköautoja. Alkuvuonna 2022 ladattavien autojen osuus kaikista käytettynä yksittäismaahantuoduista henkilöautoista on ollut peräti 45 prosenttia.

Yritysten ja nuorempien autoilijoiden autokanta sähköistyy nopeasti

Naisten käytössä olevista henkilöautoista sähkökäyttöisiä oli noin puoli prosenttia ja ladattavia puolitoista prosenttia. Miesten käytössä olevista henkilöautoista vastaavat luvut olivat yksi prosentti ja kolme prosenttia. Miesten käyttöön rekisteröidyille sähköautoille oli kuitenkin keskimääräistä useammin merkitty rekisteriin myös muu käyttäjä.

Yritysten käytössä olevista henkilöautoista sähkökäyttöisiä oli neljä prosenttia ja ladattavia hybridejä 10 prosenttia.

Sähköautot vaikuttavat ainakin toistaiseksi olevan hieman keskimääräistä nuorempien autonomistajien suosiossa. Yksityiskäytössä olevista täyssähköautoista lähes kolmannes oli rekisteröity 35–44-vuotiaille.

Tarkemmat tiedot voit lukea tästä.

Kirjoittajat Matti Kokkonen, Sami Lahtinen ja Nico Maunula työskentelevät yliaktuaareina Tilastokeskuksen yhteiskunta­tilastoissa Liikenne ja matkailu -ryhmässä.