Kilpi-sovellus suojaa tehokkaasti tietojenkalastelulta ja muilta huijauksilta.
Uutiset

Tietomurrot uhkaavat yhä useampia

Suomen Telemarkkinointiliitto ry varoittaa viimeaikaisten tietomurtojen seurauksista, kuten tietojenkalastelusta.

Viime kuukausien aikoina olemme todistaneet useita laajoja tietomurtoja, jotka ovat vaikuttaneet miljooniin ihmisiin ympäri maailmaa. Merkittävänä esimerkkinä on toukokuussa tapahtunut Ticketmaster-lipunmyyntijärjestelmän tietomurto, jossa hakkeriryhmä ShinyHunters kertoi päässeensä käsiksi 560 miljoonan käyttäjän tietoihin. Tietomurron seurauksena käyttäjät ovat altistuneet tietojenkalasteluyrityksille, joissa hyödynnetään varastettuja yhteystietoja.

Samaisen hakkeriryhmän uusi tietomurto kohdistui kesäkuun lopulla Authy-palveluun. Tietomurrossa varastettiin 33 miljoonan käyttäjän puhelinnumerot. Authy on kaksivaiheisen tunnistautumisen (2FA) sovellus, jota käytetään turvaamaan käyttäjätilejä lisäämällä ylimääräinen suojakerros kirjautumisprosessiin.

Vaikka käyttäjien tilit eivät itse ole vaarantuneet, on uhkana, että huijarit voivat käyttää puhelinnumeroita tietojenkalasteluun. Huijarit voivat lähettää uskottavan oloisia viestejä, jotka näyttävät tulevan luotettavilta tahoilta, yrittäen näin kalastella henkilökohtaisia tietoja tai saada käyttäjät klikkaamaan haitallisia linkkejä.

Suomen Telemarkkinointiliitto ry on kehittänyt Kilpi-sovelluksen, joka estää ei-toivottuja yhteydenottoja. Sovellus tunnistaa huijauspuheluita, tekstiviestejä ja sähköposteja jo etukäteen, ja se hyödyntää laajaa tietokantaansa, johon käyttäjät voivat ilmoittaa kohtaamistaan huijauksista.

Kilpi-sovelluksen avulla käyttäjät voivat suojautua tehokkaasti tietojenkalastelulta ja huijauksilta. Sovelluksen tietokantaa päivitetään jatkuvasti, jotta se pystyy tunnistamaan ja estämään huijaukset mahdollisimman nopeasti.

”Kilpi-sovellus on kehitetty helpottamaan jokapäiväistä elämää ja suojaamaan käyttäjiä huijauksilta. Tietomurtojen yleistyessä on tärkeää, että käytämme kaikkia mahdollisia keinoja suojautuaksemme. Näissäkin tapauksissa, joissa käyttäjien yhteystiedot, kuten puhelinnumerot, viedään, niin Kilpi-sovellus suojaa käyttäjiä tietojenkalastelu- eli phishing-yrityksiltä.”, sanoo Suomen Telemarkkinointiliitto ry:n perustaja Arto Isokoski.