Auralainen tekninen suunnittelutoimisto Vaile Oy ja Suomen ainoa sähköbussivalmistaja Jeti Industries Oy ovat yhdistäneet voimansa toteuttaakseen Lahden kaupungille täyssähköisen kirjastolinja-auton.
Uutiset

Täyssähköistä kirjastoautoa rakennetaan Aurassa

Lahden tuleva uusi kirjastoauto on Suomessa vielä harvinainen laatuaan, suomalainen sähköbussitoimittaja haastaa Kiinan toimijat kestävillä ja korkean teknologian päästöttömillä joukkoliikenneratkaisuillaan.

Suomen toisessa täysin sähköistetyssä kirjastoautossa yhdistyy kotimainen osaaminen ja kestävä
teknologia. Auralainen tekninen suunnittelutoimisto Vaile Oy ja Suomen ainoa sähköbussivalmistaja
Jeti Industries Oy ovat yhdistäneet voimansa toteuttaakseen Lahden kaupungille täyssähköisen
kirjastolinja-auton. Tämä hanke edustaa merkittävää askelta kohti kestävää ja ympäristöystävällistä
joukkoliikennettä Suomessa.

Suurin osa kirjastoauton komponenteista on kotimaisia, mikä nostaa kotimaisuusasteen lähelle 70
prosenttia. Erityisesti huomionarvoista on, että tämä kirjastoauto sisältää Suomessa ensimmäistä
kertaa suomalaisen toimittajan Lyngsoe Systemsin älykkäät hyllyjärjestelmät. Näin ollen se edustaa
paitsi kestävää liikennettä myös suomalaista innovaatiota ja teknologiaa. Vaile Oy varustelee
parhaillaan kirjastobussia Aurassa ja se on tarkoitus luovuttaa Lahden kaupungille viimeistään syksyllä.
”Kirjastoauton suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti käyttäjien toiveet sekä tilojen käytännöllisyys.
3D mallinnus auttaa tilaajaa havainnollistamaan erikoisauton sisustaa, kertoo Vaile Oy:n toimitusjohtaja
Veikko Vainio. Suomen ja maailman ensimmäinen täyssähköisen kirjastoauto on myös Jeti Industries
Oy:n valmistama, jonka Turun kaupunki otti käyttöönsä vuonna 2020.

Jeti Industries Oy on johtava toimija kehitettäessä päästöttömiä ja kestäviä joukkoliikenneratkaisuja.

Vaikka sähköbussit koostetaan Kiinassa, yritys käyttää mahdollisuuksien mukaan suomalaisia
materiaaleja ja kumppaneita, mikä nostaa kotimaisuusasteen jopa 65 prosenttiin. Linja-autossa on
käytetty muun muassa suomalaista vaneria ja teräsrunkorakenteita. Suomessa valmistettuja ovat
esimerkiksi ajomoottori, johtosarjat, ohjauselektroniikka, sähkökeskukset sekä kattoluukut.
Sähköbussit ovat myös täynnä innovatiivisia ratkaisuja. Käytössä on muun muassa kaksipuoleinen
latausmahdollisuus. Perinteisten releiden käyttöä on vähennetty, mikä parantaa bussin kunnossapidon
tehokkuutta, luotettavuutta ja kustannustehokkuutta. Eri varaosanimikkeitä on ylivoimaisesti
vähemmän kuin kilpailevissa tuotteissa. Lisäksi linja-autossa on käytössä telematiikkayhteys, jonka
avulla voidaan havaita vikoja etänä, suorittaa matkustajalaskentaa tai monitoroida reittejä.


“Jeti-sähköbussi on Suomessa suunniteltu edistyksellinen tuote, joka hyödyntää uusinta teknologiaa ja
tarjoaa korkean teknologian ympäristöystävällisiä kuljetusratkaisuja”, kertoo Jeti Industries Oy:n
perustaja ja teknologiajohtaja Niko Andersson. “Tavoitteenamme on tehdä nämä ratkaisut helposti
saavutettaviksi eurooppalaisille linja-autoliikenteen harjoittajille kilpailukykyisellä hinnalla. Jeti-linja-
autojen suunnittelussa on keskitytty helppoon huollettavuuteen ja käyttökustannusten minimoimiseen,
mikä tekee niistä houkuttelevan vaihtoehdon liikennöitsijöille.”
Myöhemmässä vaiheessa on mahdollista, että linja-autojen valmistus siirtyisi tulevaisuudessa EU
alueelle tai mahdollisesti jopa Suomeen, mikäli markkinatilanne ja kysyntä sen mahdollistavat. Jeti
Industries Oy pyrkii tuomaan suomalaista osaamista ja teknologiaa laajemmin massamarkkinoille, mikä
on askel kohti kestävää ja kilpailukykyistä joukkoliikennettä sekä paikallista teollisuutta.