CandyTownin varasto sijaitsee Kaarinan Piispanristillä, ja tilaa on pari tuhatta neliötä. –Verkkokaupassamme on 350 karkin valikoima, joten siitä löytyy varmasti jokaiselle jotakin, kertoo toimitusjohtaja Tero Nurminen.
Hyvät yritykset, kaupallinen yhteistyö

Täydellinen toimialavaihdos: FilmTown muuttui CandyTowniksi

Ensin kahvi- ja makeismyymälästä videovuokraamoksi, sitten videovuokraamosta makeis- ja jäätelömyymäläksi. Vuosien varrella on nähty vuorollaan VHS-kasetit, DVD:t ja Blu-ray-levyt, suoratoistopalveluiden saapuminen Suomeen ja kilpailijan ajautuminen konkurssiin.

Yli kolmenkymmenen toimintavuotensa aikana Video FilmTown on ollut Suomen ensimmäinen ja viimeinen videovuokraamoketju, ja se on joutunut sopeutumaan muutokseen jos toiseenkin. Nyt yrityksen liikevaihdosta yli 97 prosenttia tulee jäätelöstä ja makeisista.

12 vuotta pelkkää nousua

Nykyisin CandyTown-nimellä tunnetun yrityksen tarina alkoi vuonna 1982 Kafemelli-nimisestä Turun Hansakorttelissa toimineesta, pavuista jauhettuun kahviin ja makeisiin keskittyneestä myymälästä. Eräänä pääsiäisenä kahvilaan otettiin VHS-kasetteja vuokrattavaksi, ja ne osoittautuivat käsittämättömän suosituiksi. Pian kahvit saivat väistyä kasettien tieltä, ja vuodesta 1991 alkaen keskityttiin pelkästään elokuviin. Samalla nimi vaihtui Video FilmTowniksi ja yritys siirtyi Hansakorttelista tien toiselle puolelle osoitteeseen Eerikinkatu 16, ja toiminta jatkui paikassa liki 20 vuoden ajan.

Yritys lähti huimaan nousukiitoon, kun DVD:t tulivat markkinoille Suomessa vuonna 1999. Elokuvien kysyntä kasvoi rajusti, sillä uuden formaatin myötä elokuvien katsominen oli aiempaa näppärämpää ja kuvanlaatu roimasti parempi. Moni suomalainen innostui varustelemaan olohuoneeseensa näyttävän kotiteatterin.

FilmTownin valikoimiin otettiin samoihin aikoihin irtokarkit ja konsepti oli voittoisa, sillä tuotteet sopivat yhteen loistavasti: todella moni asiakas hankki leffaa varatessaan samalla myös karkit. Lähes puolet yrityksen tuloista tuli pian makeisista.

Vuodesta 2000 vuoteen 2012 yrityksen tarina oli pelkkää nousua, ja vuonna 2012 Suomessa oli kaikkiaan 76 Video FilmTownia.

Myös makeisia kotiin kuljetettuna

Vuonna 2013 suoratoistopalvelut rantautuivat Suomeen, ja se alkoi näkyä FilmTownin tuloksessa raskaasti. Onneksi toiminnalle löytyi toinen väylä: samalla kun leffojen vuokraaminen vähentyi, makeisten myynti kasvoi merkittävästi.

Yritys päätti panostaa uudenlaiseen toimintaan, ja vuonna 2014 lanseeratun CandyTown -brändin lisäksi yritys lähti jäätelöbisnekseen vuonna 2015. Nyt sillä on 14 Spice Ice CandyTown -myymälää eri puolilla Suomea. CandyTowneja on Suomessa nelisenkymmentä.

Makeisbisneksessä tärkeäksi väyläksi on noussut oma verkkokauppa, ja se näytteli tärkeää roolia myös siinä, että yritys selvisi korona-ajasta.

Uutta on myös yhteistyö Matkahuollon ja ruuan noutopalveluiden kanssa. Woltin ja Foodoran take away -palvelussa CandyTownin tuotteet ovat todella suosittuja.

–Kun mietin, että miten olemme pärjänneet vuodesta toiseen, niin salaisuus on siinä, että koskaan ei saa olla tyytyväinen, aina pitää kehittää ja uudistua. Tyytyväisyys tappaa bisneksen, sanoo CandyTownin toimitusjohtaja Tero Nurminen.

Nurminen sanoo, että yrityksen valtteja ovat laaja valikoima, tuoreus, siisteys ja valvonta, sekä panostaminen erikoistuotteisiin, esimerkiksi vegaanisiin makeisiin.

Karkkikippo on loistava yrityslahja!

CandyTownin pinkki karkkikippo on suosittu lahja työntekijöille ja yhteistyökumppaneille. Kippo voidaan räätälöidä yrityksen teeman, brändin ja värien mukaan ja se voidaan toimittaa saajalle suoraan kotiin. Suurimmat toimitukset ovat olleet tuhansia kippoja, ja kipoilla on muistettu ihmisiä niin jouluna, juhannuksena kuin vappunakin. Kipon voi räätälöidä mieleisekseen CandyTownin verkkokaupassa.

Verkkokauppaan: www.candytown.fi