"Kuulostaa kliseeltä, mutta tiedonkeruu erilaisista ja kaikenkielisistä bisneslähteistä avaa loputtomasti mahdollisuuksia. Siihen ei kukaan muu toimija tällä hetkellä pysty”, kertoo Kimmo Havu, M-Brainin toimitusjohtaja. Kuva: Sakari Röyskä
Uutiset

Suomalaisyhtiö M-Brain lanseeraa generatiiviseen tekoälyyn perustuvan markkinatrendien ennustustyökalun

Markkina- ja kilpailijatietoseurantaan tarkoitetussa ratkaisussa yhdistyvät trendien visualisointi ja tekoälypohjaiset hakutoiminnot. “Tässä mennään jo paljon tiivistelmäraportteja pidemmälle.”

Johtava globaali markkina- ja kilpailijatietopalvelujen toimittaja M-Brain lanseeraa trendientunnistustyökalun, joka perustuu tekoälypohjaiseen hakuun ja toimii osana yhtiön tarjoamaa kokonaisratkaisua. Asiakasyritykset saavat näin käyttöönsä tehokasta lisäapua strategiseen suunnitteluun ja datapohjaiseen päätöksentekoon.

M-Brainin tekoälypohjaiseen hakuun lisättyjen uusien toiminnallisuuksien myötä käyttäjät pystyvät hankkimaan käyttöönsä täsmätietoja liittyen mihin tahansa aihepiiriin tai toimialaan. Tiedonhaussa hyödynnetään kyseisen alan relevantteja uutisia, artikkeleja ja tietokantoja, ja tietojen pohjalta tuotetaan uniikkeja englanninkielisiä tiivistelmiä. Näin asiakasyritykset saavat käsiinsä olennaisimmat tiedot nopeasti ja maailmanlaajuisesti, pysyvät kartalla alansa keskeisistä tapahtumista ja säästyvät samalla tarpeettomalta informaatiotulvalta.

Lanseerattava uudistus mahdollistaa lisäksi tutkimustiedon älykkään visualisoinnin. Käyttäjät voivat analysoida ja vertailla trendejä selkeistä kaavioista ja nähdä siten omien kiinnostuksenkohteidensa kehittymistä eri aikoina ja eri maantieteellisillä alueilla.

“Tässä mennään jo paljon tiivistelmäraportteja pidemmälle. Toimme ensimmäisinä markkinoille generatiivista tekoälyä hyödyntävät tiivistelmät vuoden 2021 lopulla, ja nyt olemme varustaneet sen vielä tehokkailla trendiennakoinnin visualisointityökaluilla ja tekoälypohjaisilla hakutoiminnoilla”, kertoo M-Brainin toimitusjohtaja Kimmo Havu. “Yleisluontoisten poimintojen sijaan koneemme rakentaa yritysten käyttöön englanninkielisiä tiivistelmiä erikielisistä uutisista, kaikkiaan 107 eri kielestä. Näin voidaan paitsi tehdä helposti täsmätarpeisiin vastaavaa syvällistä tutkimusta myös hyödyntää strategista seurantaa, ja lisäksi tarkastella reaaliaikaisia tietoja sekä tehdä syväluotaavia analyyseja myös kielillä, joita käyttäjät eivät itse osaa.”

“Olemme kouluttaneet tekoälyämme viimeiset 20 vuotta relevantilla liiketoimintadatalla sekä markkina- ja kilpailijatutkimuksen erikoisosaamisellamme”, Havu kertoo. “Meillä on ollut markkinoiden paras tekoälypohjainen tiivistelmätyökalu, ja viimeaikaisilla lisäinvestoinneillamme olemme trendiennusteiden ja visualisointien avulla vieneet sen kokonaan uudelle tasolle. Tekoälypohjaisen markkina- ja kilpailijatietomme luotettavuus ja niiden käyttökokemus ylittävät kaiken mitä markkinoilla on tähän mennessä nähty. Ratkaisumme asettaa nyt riman markkinassa täysin uudelle korkeudelle.

”M-Brainin markkinatietoalusta mahdollistaa hakutoiminnot keskustelunomaisia kysymyksiä käyttäen. Haussa hyödynnetään generatiivista tekoälymallia, joka on pureksinut yli 20 miljoonaa relevanttia, analyytikon kirjoittamaa liiketoimintatiivistelmää ja käyttänyt koulutusmateriaalinaan yli 200 000 lähdettä.

“Käyttäjä pystyy nyt kysymään vaikkapa ‘Miten vakuutusalan odotetaan kehittyvän Suomessa verrattuna Intiaan?’, ja tekoälymme selvittää asian. Käyttäjä voi hyödyntää nopeasti valtavan määrän tietoa ja saa käytettäväkseen täsmällistä ja esittelykelpoista, englanninkielistä liiketoimintadataa erikielisistä lähteistä noudettuna, tiivistettynä ja analysoituna. Kuulostaa kliseeltä, mutta tiedonkeruu erilaisista ja kaikenkielisistä bisneslähteistä avaa loputtomasti mahdollisuuksia. Siihen ei kukaan muu toimija tällä hetkellä pysty.”