Elettiin historiallisten pankkimyllerrysten aikaa vuonna 1993, kun itsepäisesti itsenäiseksi jäänyt Someron Säästöpankki avasi Salon keskustaan uuden konttorin. Vuonna 1880 perustetulle Someron Säästöpankille se oli ensimmäinen Someron ulkopuolelle avattu konttori.
Ensimmäisenä työntekijänä Salon konttoriin siirtyi Teija Lähteenmäki, joka nykyisinkin työskentelee samassa pankissa Salossa, nyt yritysrahoituksen asiantuntijana. Muitakin lähes yhtä pitkiä työsuhteita pankissa on, mikä kertoo työntekijöidemme viihtyvän meillä, sanoo Salon konttorin johtaja Petra Peltola.
– Kun henkilökunta viihtyy, myös asiakkaat viihtyvät. Asiakkaat arvostavat asiakaslähtöistä palveluamme. Meille saa tulla edelleen konttorille kasvotusten neuvottelemaan.
Yrittäjän kumppani Salossa
Yritysasiakkaat saavat Someron Säästöpankissa henkilökohtaisen neuvojan ja suoran puhelinnumeron. Nykyaikaisista verkkopalveluista huolimatta yrittäjät arvostavat tätä.
– Yrittäjälle syntyy luottamus, että hän voi soittaa meille koska tahansa ja että hänen asiansa tunnetaan. Toki teemme myös vahvaa tiimityötä. Saman katon alla hoituvat esimerkiksi yrittäjien henkilökohtaiset asuntolaina-asiat sekä sijoittaminen ja säästäminen, Teija Lähteenmäki kertoo.
Salon konttorin henkilökuntaan kuuluu tänä päivänä 15 työntekijää, joista kuusi asiantuntijaa on yritystiimissä. Asiantuntijat tutustuvat mielellään yrittäjään myös tämän omassa ympäristössä ja tekevät yrityskäyntejä.
– Esimerkiksi maa- ja metsätalousasiantuntijamme ymmärtävät maatilayrittäjän arkea erittäin hyvin tilakokojen yhä kasvaessa ja toiminnan muuttuessa sen myötä. Someron Säästöpankki onkin koko säästöpankkiryhmän ykkönen maa- ja metsätalousasiakkaiden rahoittamisessa, rahoituspäällikkö Petteri Elo huomauttaa.
Tämän hetken suhdannetilanteessa Someron Säästöpankki pyrkii tukemaan yrityksiä käyttöpääomarahoituksia ja rahoitusjärjestelyjä tekemällä. Laina-asiat myös etenevät ripeästi nopean päätöksenteon ansiosta, mikä on yrityksille huomattava etu.
– Ehkä nyt tarvitaan myös sparrausapua herkemmin. Yritysten kannattaisi olla meihin yhteydessä jo hyvissä ajoin, jos vähänkin näyttää siltä, että toiminta alkaa taantua, Teija Lähteenmäki pohtii.
Konttoriverkko voimakkaassa kasvussa
30 vuotta tänä vuonna täyttävä Salon konttori on kasvanut asiakasmäärältään Someron Säästöpankin suurimmaksi konttoriksi.
– Meillä on tällä hetkellä koko pankissa 34 000 asiakasta. Salon konttorin asiakaskunta kasvaa hurjaa vauhtia, Petra Peltola kertoo.
Someron Säästöpankilla on nykyisin konttoreita Turusta Kotkaan. Konttoriverkostoa on kasvatettu voimakkaasti erityisesti viime vuosina, asiakaskysynnän kautta.
– Olemme uineet yleistä trendiä vastaan avaamalla lisää konttoreita, mikä on kuitenkin ollut samalla myös meidän valttikorttimme: toimimme paikallisesti ja lähellä asiakasta, Peltola arvioi.
Konttorien lisääntyessä myös työntekijöitä on palkattu lisää. Viimeisen vuoden aikana Someron Säästöpankin henkilöstöön on tullut peräti 31 työntekijän lisäys. Yhteensä pankissa työskentelee jo 120 asiantuntijaa.
– Tällainen kasvuhan ei olisi mitenkään mahdollista ilman hyvää ja asiantuntevaa henkilöstöä, Petteri Elo toteaa.
Someron Säästöpankki Salo
Turuntie 1, 24100 Salo
Kassapalvelut
ilman ajanvarausta ma–pe 10–12.30
Asiantuntijapalvelut
ajanvarauksella ma–pe 9–18
Asiakaspalvelu
puhelimitse ma–pe 8–20 ja la 10–14
p. 029 041 2360
www.saastopankki.fi