Suomituben suurnimen Roni Backin kirja matkasta menestykseen ja elämästä kulisseissa ilmestyy 6.10. Kymmenvuotisen tubettajauransa aikana Roni Back on tuonut iloa, inspiraatiota ja piristystä tuhansien suomalaisten arkeen. Uutuuskirjassa esiin pääsevät tarinat videoiden taustalla, sekä epäonnistumiset ja julkisuudessa elämisen varjopuolet.
Roni Back on yksi Suomen suosituimpia sisällöntuottajia, mutta millainen on mies somevideoiden takana?
10 vuotta sitten tubettamisen pelivideoilla aloittanut Back on koonnut tähänastisen uratarinansa Matkani somen huipulle -kirjaksi, joka pohjautuu hänen vuosien varrella säntillisesti kirjoittamiinsa päiväkirjamerkintöihin. Backin kirjoittama kirja reflektoi rehellisesti hänen poikkeuksellisen menestyksekästä uraansa, joka ei kuitenkaan ole tullut ilmaiseksi.
Kova työtahti yksi syy menestykselle
Vuosien mittaan ja menestyksen karttuessa Back on tehnyt töitä päätähuimaavaan tahtiin: perhelomat, joulupöytä tai tavallinen arki perheenjäsenten kanssa olivat kaikki yhtä lailla vapaata riistaa kuvaamiselle. Malli kovaan työntekoon on tullut lähes kaikkialta ympäriltä, sillä paitsi että maailmalla menestyneet tubettajaverrokit tuntuivat tekevän koko ajan töitä, myös hänen omat vanhempansa ovat aina olleet hyvin työorientoituneita. Back uskoo, että hänen kova työtahtinsa on yksi syy hänen suureen suosionsa, mutta hän ei ole varma, voiko suositella samanlaista tapaa kellekään.
Välillä vanhoja juttujaan lukiessaan ja katsoessaan Back säikähtää. Monihan voi vain muistella omia vanhoja hölmöilyjään, mutta hänen tapauksessaan hölmöimmätkin vanhat asiat ovat netissä kaiken kansan katsottavissa – vuosien varrella Back on poistanut tai piilottanut vain muutaman videon. Kun ikävuodet 18–23 ovat olleet hyvin julkisesti kaikkien nähtävillä nettivideoissa, Back tiedostaa, että tilaa ja mahdollisuuksia erilaisille ylilyönneillekin olisi ollut.
Ei halua olla “vaikuttaja” tai muuttua “täydelliseksi”
Suuri suosio on pakottanut miettimään myös omaa yksityisyyttä jopa vainoharhaisuuteen asti. Back pohtii aina tarkkaan, missä ja milloin hän julkaisee esimerkiksi Instagram-tarinoitaan, sillä fanit löytävät hyvin nopeasti paikalle sijaintiin kuin sijaintiin. Samasta syystä muuttaminen alakoulun lähelle tai lapsivoittoiselle omakotitaloalueelle ei tässä vaiheessa elämää tunnu järkevältä ajatukselta.
Toisin kuin monet sosiaalista mediaa työkseen tekevät, Back ei halua kutsua itseään vaikuttajaksi. Hän kokee, että häntä on yritetty somen kautta muuttaa tai kehittää ”täydelliseksi”, eikä hän ole pitänyt siitä. Miksi hän siis vaikuttajana haluaisi vaikuttaa toisiin, kun ei halua itseensäkään vaikutettavan?
– Jos haluaisin olla Suomen paras vaikuttaja, hakisin mukaan politiikkaan. Ajattelen mieluummin olevani sisällöntuottaja, joka haluaa tuottaa hyvää mieltä mahdollisimman monelle, Back sanoo.
Matkani somen huipulle -kirjassa Back kertoo ensimmäistä kertaa koko uratarinansa hyvine ja huonoine puolineen. Luvassa on pohdintaa myös muun muassa sosiaalisen median murroksesta sekä aikuisuuden tuomista iloista ja haasteista. Uutuusteos tuo Roni Backista esille puolen, jota ei videoilla ole nähty.
Roni Back (s. 1993) on yksi Suomen suosituimpia sisällöntuottajia, jonka sisältöjen parissa viihtyvät niin lapset kuin aikuisetkin. Hänen Youtube-kanavansa ylitti juuri 600 tuhannen tilaajan rajan. Back on julkaissut aiemmin Tubettajan käsikirja -nimisen kirjan yhdessä Ville Kormilaisen kanssa. Omien sosiaalisen median kanaviensa lisäksi Back on tuttu hahmo esimerkiksi Hauskoista kotivideoista, Big Brotherista ja Fort Boyardista.