Eduskunnan talousvaliokunnan mietintö kuljetusyritysten polttoainetuesta on valmistunut. Valiokunta käsitteli hallituksen esityksen, joka perustui hallituksen 1. huhtikuuta tekemään linjaukseen myöntää kuljetusyrityksille tukea. Tuen määrä jää kuitenkin SKALin arvion mukaan alle puoleen luvatusta 75 miljoonasta eurosta. Kuljetusyritysten edunvalvoja SKALin mielestä tämä osoittaa täydellistä ymmärtämättömyyttä kuljetusalan tilanteesta.
SKAL vaatii polttoaineveron alentamista EU:n sallimaan minimiin.
Maanteiden tavaraliikenteen kustannusnousu on alkuvuonna 2022 ollut ennennäkemättömän suurta. Kustannuksia on nostanut eniten dieselin hinnannousu, joka on pahimmillaan ollut yli 50 prosenttia vuodessa. Kuljetusyritysten kustannukset nousevat jo keskimäärin 15 prosenttia vuositasolla. Tilanne on aiheuttanut pahan kannattavuus- ja kassaongelman kuljetusalalle.
Hallituksen huhtikuisen linjauksen mukaan kuljetusyrityksille oli tarkoitus myöntää vaikean tilanteen vuoksi 75 miljoonaa euroa tukea. Hallitus vahvisti päätöksen lisätalousarviossaan 25. toukokuuta. Lakiesityksessä tukitaso on kuitenkin laskettu niin, että varatusta 75 miljoonasta eurosta tullaan jakamaan selvästi alle puolet.
– Eduskunnan talousvaliokunta ei kuljetusalan vetoomuksesta huolimatta korjannut lakiesityksessä ollutta selvää virhettä, sanoo SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto.
Ylälehdon mukaan tuen vaikuttavuus on jäämässä varsin vaatimattomaksi, varsinkin vasta loppuvuonna jaettuna.
– Hallituksen tulisi pitää kiinni omista päätöksistään ja lupauksistaan myös lakia säädettäessä. Suomi on ollut hidas verrokkimaihin verrattuna ja nyt näyttää siltä, että luvatutkin tukitoimet ovat lässähtämässä, Jani Ylälehto sanoo.
– Nyt tarvitaan realistista ja ajan haasteet huomioivaa politiikkaa. On kolme asiaa, jotka meidän täytyy pienessä syrjäisessä maassamme aina muistaa: kilpailukyky, kilpailukyky ja kilpailukyky, sanoo toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Polttoaineveron yleinen lasku toteutettava välittömästi
Dieselin hinta on kääntynyt uudelleen nousuun kesäkuun alussa. Keskihinta lähestyy jo 2,50 euroa, mikä ylittää selvästi jo kevään korkeimmat lukemat. Pahimmat arviot povaavat jo kolmen euron rajan rikkoutumista kesän aikana.
Moni Euroopan maa on tehnyt päätöksen tässä poikkeuksellisessa tilanteessa laskea polttoaineveron EU:n sallimaan minimiin. Näin ovat päättäneet toimia esimerkiksi Ruotsi, Ranska, Espanja ja Saksa.
– Suomi ei voi jäädä seuraamaan sivusta ja antaa kalliin energianhinnan heikentää Suomen kustannuskilpailukykyä. SKAL edellyttää valtiolta päätöksiä polttoaineveron nopeaksi laskemiseksi, sanovat puheenjohtaja Jani Ylälehto ja toimitusjohtaja Anssi Kujala.
Taustaa:
Maanteiden tavaraliikenne kuluttaa dieseliä 1,3 miljardia litraa vuodessa. Viimeisen vuoden aikana tapahtunut polttoaineen hinnannousu on tuonut yli 800 miljoonan euron lisälaskun kuljetusyrityksille.
Eduskunta käsittelee asian vielä täysistunnossaan.
Linkki: Valiokunnan mietintö
Lisätietoja
Jani Ylälehto, puheenjohtaja, SKAL, jani.ylalehto@skal.fi, puhelin 0400 922 636
Anssi Kujala, toimitusjohtaja, SKAL, anssi.kujala@skal.fi, puhelin 0400 567 925
Petri Murto, johtaja, SKAL, petri.murto@skal.fi, puhelin 040 7622140
Ari Herrala, edunvalvontajohtaja, SKAL, ari.herrala@skal.fi, puhelin 050 368 4248
Heini Polamo, viestintäpäällikkö, SKAL, heini.polamo@skal.fi, puhelin 040 5060 131
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu noin 4 300 kuljetusyritystä ympäri Suomea. www.skal.fi; @SKALry