Vuotuinen SHIFT Business Festival järjestettiin Turun Tiedepuistossa Kupittaalla 23.-24.8.
Uutiset

SHIFT Business Festival keräsi yli 2000 ihmistä kaksipäiväiseen festivaaliin Turun Tiedepuistoon

Vuotuinen SHIFT Business Festival järjestettiin Turun Tiedepuistossa Kupittaalla 23.-24.8.  

Nyt jo kahdeksatta kertaa järjestetty tapahtuma on Lounais-Suomen suurin B2B-tapahtuma, joka keräsi tänä vuonna yli 2000 ihmistä tulevaisuuden businesteemojen äärelle Vierailuskeskus Jokeen sekä iltajuhlaan Jussinaukiolle Tiedepuiston sydämeen. Lavalla nähtiin yli 40 puhujaa ja kumppaneita oli mukana yli 50.

Lavaohjelmassa aitoja yritystarinoita  

Tänä vuonna ohjelmassa panostettiin konkreettisiin yritystarinoihin. Lavalla ja workshopeissa nähtiin edustajia mm. Nokialta, Fujitsulta, Amazon Web Serviceseltä, Microsoftilta ja Vincitiltä. 

Pääteemoissa – tulevaisuuskuntoisuus, vastuullinen kasvu ja disruptiiviset teknologiat – mietittiin ajankohtaisuutta, sekä sitä, että ne koskettaisivat kaikkien toimintaa alasta riippumatta. “Kävijät toivovat sekä inspiroivia että konkreettisesti liiketoimintaan liittyviä puheenvuoroja, joista saa eväitä omaan toimintaan. Tässä mielestämme onnistuttiin hyvin, ja keskustelu puheenvuorojen jälkeen oli myös vilkasta”, kertoo ohjelmakoordinaattori Jasmin Jaako.  

Yhdessä tekeminen tärkeää 

SHIFT keskittyy vahvasti ihmisten ja ideoiden yhdistämiseen, ja tapahtumassa oli tänäkin vuonna käytössä matchamaking-työkalu 1to1-tapaamisia varten.  

Verkostoituminen kävikin kuumana koko tapahtuman ajan.“SHIFTissä tapaamisstatistiikka on perinteisesti keskivertoa huomattavasti parempi. Tapaamispyyntöjä sekä lähetetään että hyväksytään erittäin hyvin”, kertoo SHIFT Events Oy:n toimitusjohtaja Jutta Ruusunen.  

Ihmiset tulevat festivaalille verkostoituminen mielessä. “Kohtaamiset yli toimialarajojen ovat  ehdottomasti SHIFTin parasta antia, ja ne luovat uusia businessmahdollisuuksia”, Ruusunen jatkaa.  

Taiteeseen ja elämyksiin panostetaan jatkossakin  

Tänä vuonna kävijät pääsivät spontaanisti kokeilemaan mm. pakopeliä, speed-coachingia, taikuruutta ja performanssitaidetta. “Haluamme, että elämyksiin voi törmätä vahingossakin ja alueella tehdä jotain, mikä saa kohtaamaan uusia ihmiisiä luontevasti”, Ruusunen kuvailee. Ruususen mukaan elämykset antavat vauhtia innovaatioille, ja taideohjelmaan halutaan panostaa jatkossakin, toivottavasti vielä entistä enemmän.  

Huippulokaatio 

Tänä vuonna SHIFT järjestettiin ensimmäistä kertaa Vierailu- ja Innovaatiokeskus Joessa Kupittaan Tiedepuiston sydämessä kokonaan livetapahtuman. SHIFT on jo kerran aiemmin ollut Joessa, mutta virtuaalitapahtumana. Alueella on yli 500 yritystä ja livetapahtuman rakentaminen yritysten keskelle oli toimiva ratkaisu. “Meidät otettiin erittäin hyvin vastaan ja saimme alueen yritykset hienosti liikkeelle. Iltajuhlassa oli parituhatta kävijää. Myös side eventtejä yritysten omissa tiloissa oli ennätysmäärä”, Ruusunen kertoo.

Vierailukeskus Joki osoittautui monipuoliseksi tilaksi, joka mahdollistaa suurtapahtuman rakentamisen ja laajentamisen jatkossakin. “Tästä on hyvä jatkaa kohti entistä isompaa festivaalia”, kehuu Ruusunen, ja paljastaa, että liput vuodelle 2024 ovat jo myynnissä.