Uuden polven rivimoottori
Tämä on Scanialta kaikkien aikojen polttoainetehokkain moottori, jossa on enemmän vääntöä, enemmän tehoa ja jopa 50 prosenttia pidempi perusmoottorin käyttöikä.
Uutiset

Scanialta uusi polttoainetehokas rivimoottori

Scanian seuraavan sukupolven rivimoottorijärjestelmä asettaa uuden standardin polttoainetehokkuudelle, sillä sen tehotiheys on suuri, käyttöikä on huomattavasti pidempi ja CO2-päästöt ovat merkittävästi parantuneet.

Vuosikymmenen innovoinnin ja suunnittelun jälkeen Scanian uusi moottorialusta on valmis.

– Tämä on kaikkien aikojen polttoainetehokkain moottorimme, jossa on enemmän vääntöä, enemmän tehoa ja jopa 50 prosenttia pidempi perusmoottorin käyttöikä. Se muuttaa teollisuuden voimaratkaisujen maailmaa, Scania Power Solutions -liiketoiminnan johtaja ja varatoimitusjohtaja Joel Granath sanoo.

Parannettu kaasunvaihtojärjestelmä, vähentynyt sisäinen kitka ja turboahtimen tehokkuuden parantuminen vaikuttavat kaikki myönteisesti polttoainetehokkuuteen.

13-litraisen moottorin osalta tämä tarkoittaa jopa seitsemän prosentin parannusta polttoaineenkulutuksessa verrattuna nykyiseen sukupolveen samalla teholla. Tämä tarkoittaa sitä, että neljä litraa dieselöljyä säästyy moottorituntia kohden täydellä kuormituksella.

Ilmastoystävällinen mottori

Niin kauan kuin polttomoottoreita käytetään, niiden ilmastovaikutuksia olisi parannettava

Alustan suorituskyky ja luotettavuus ovat samat kuin asiakkaat ovat tottuneet Scanialta, mutta moottorin CO2-päästöt ovat pienemmät. Granathin mukaan ilmastovaikutukset ovat tärkeä osa Scanian kehitystyötä.

Haluamme edistää vastuullisempaa tulevaisuutta, ja johtava asemamme kuorma-autojen ja linja-autojen alalla ulottuu nyt myös teollisuuteen.

Moottori täyttää myös lainsäädännön muutosten vaatimukset, ja se on yhteensopiva biodieselseosten ja HVO:n kanssa.

Uusi moottorialusta on rakennettu huipputeknologian avulla, ja lisäarvon tuottaminen asiakkaiden toiminnalle on ollut tärkeintä. Peruskorjausten välinen aika on esimerkiksi jopa 25 000 tuntia.

Joitakin uusista design-ominaisuuksista ovat parannettu jäähdytys, jäykempi moottorilohko ja sylinterikansi sekä vankempi jakopyörästö ja optimaalinen pyörästön vaihteiston lujuus.

– Koko uuden alustan kehitystyön ajan ajatuksenamme on ollut helpottaa siirtymää asiakkaillemme ja samalla vaikuttaa myönteisesti polttoainetehokkuuteen ja tuotteen suorituskykyyn, Scanian Power Solutions -liiketoiminnan tuotejohtaja Henrik Nilsson sanoo.

Scania on maailman johtavia kuljetusratkaisujen tarjoajia. Yritys vie yhdessä kumppaneidensa ja asiakkaidensa kanssa kuljetustoimintaa kestävämpään suuntaan. Vuonna 2021 toimitettiin asiakkaille 88 930 kuorma-autoa, 4 436 linja-autoa sekä 11 786 teollisuus- ja merimoottoria. Nettomyynti oli yli 146 mrd. SEK (n. 14 mrd. EUR), josta palvelumyynnin osuus oli n. 20 prosenttia. Vuonna 1891 perustetulla ja yli 100 maassa toimivalla Scanialla on n. 54 000 työntekijää. Tutkimus- ja tuotekehitystoiminta on keskitetty Ruotsiin; sitä harjoitetaan myös Brasiliassa ja Intiassa. Tuotanto tapahtuu Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa; Afrikassa, Aasiassa ja Euraasiassa on myös alueellisia tuotantokeskuksia. Scania kuuluu TRATON GROUP -konserniin.