Visit Turku Archipelagon uusi Saaristo-brändi on voittanut Paras brändi-identiteetti –palkinnon Suomen arvostetuimmassa digitaalisen median kilpailussa Grand Onessa.
Saaristosta on onnistuttu luomaan vahva ja erottuva matkailubrändi, joka puhuttelee sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Visit Turku Archipelagon uusi Saaristo-brändi on voittanut Grand One -kilpailussa Paras brändi-identiteetti -palkinnon. Palkinnot jaettiin Helsingissä Grand One -gaalassa torstai-iltana 27.3.
– Olen voitosta erittäin ylpeä ja onnellinen! Kiitokset kuuluvat kumppanillemme Bondille ja Visit Turku Archipelagon tiimiläisille sekä kaikille, jotka ovat matkan varrella olleet mukana brändin kehityksessä. Tämä luo uskoa siihen, että olemme osuneet Saaristo-brändillä johonkin poikkeukselliseen: se puhuttelee, innostaa ja on selvästi erottuva usein varsin perinteisellä matkailumarkkinoinnin kentällä, summaa Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi.
Visit Turku Archipelago on tuonut Saariston ensimmäistä kertaa esiin yhtenäisenä matkailukohteena, jolla on oma identiteetti ja selkeä brändiviesti. Brändin vahvuus perustuu Saariston luonnon ainutlaatuisuuteen ja autenttisuuteen, jonka pohjalta brändi-identiteetti on rakennettu.
Saaristo-brändin menestys kilpailussa osoittaa, että alueen matkailuun tehdyt panostukset vahvistavat saariston asemaa merkittävänä matkailukohteena.
Vastaavaa ei löydy muualta
Grand One -tuomaristo kiittää voittoisaa Saaristo-brändiä palkinnon perusteluissa siitä, että brändi ammentaa saariston perinteistä ja historiasta, ja tuo ne tähän päivään. Tarina ja brändikokemus on huolella suunniteltu ja tuotu kokonaisvaltaisesti eloon.
– Aivan kuten itse saaristostakin, brändistä voidaan aidosti todeta, ettei vastaavaa löydy muualta. On myös ollut ilo huomata, miten Saaristo herättää valtavasti intohimoa ympäri Suomea ja hyvä niin, koska Saariston matkailumenestys tarvitsee intohimoista ja rohkeaa liiketoimintaa. Turun seudulla on nyt paljon hyviä merkkejä ilmassa, mm. isoja investointeja tekeillä. Saariston matkailupotentiaalin lunastamisen aika alkaa olla käsillä. Siinä mielessä tämä Saaristo-brändin menestys on merkki myös yrityksille ja rahoittajille. Saariston tarinaan kannattaa nyt hypätä mukaan, summaa Kukkohovi.
Brändin ytimessä on aitous ja ainutlaatuisuus
Saaristo-brändin tavoitteena on tehdä Turun saaristosta yksi Suomen matkailun kärkikohteista. Brändin suunnittelusta ja tuotannosta on vastannut BOND Brand Consultancy.
– Koko Bondin tiimi on suhtautunut projektiin mitä suurimmalla intohimolla. Saariston uuden brändin ytimessä on aitous ja maailman suurimman saariston ainutlaatuisuus, ja uskomme, että sillä Saaristo saadaan matkailijoiden maailmankartalle, sanoo Aleksi Hautamäki, yksi brändäykseen ja designiin erikoistuneen Bond Brand Consultancy -toimiston perustajista.
Grand One -kilpailuun osallistui tänä vuonna 443 työtä, joista parhaat palkittiin.
Saaristo-brändi sai merkittävää kansainvälistä huomiota viime kesänä, kun se pääsi finalistien joukkoon maailman parasta luovaa markkinointia palkitsevalla Cannes Lions -festivaalilla. Visit Turku Archipelago ja bränditoimisto Bond olivat Saaristo-brändillä shortlistalla Cannes Lionsin Design-sarjassa, kategoriassa Creation of the New Brand Identity.