Elintarvikeyhtiö Raisio myy suomalaiselle meijeri- ja ruokatalo Valiolle kasviproteiiniliiketoiminnan sekä Härkis®- ja Beanit®-brändit, joiden alla kasviproteiinituotteita on markkinoitu. Liiketoimintakaupan hinta on 7 miljoonaa euroa, joka maksetaan Raisiolle liiketoiminnan luovutuksen yhteydessä käteisellä.
Yhtiöt ovat allekirjoittaneet kauppakirjan kasviproteiiniliiketoiminnan, siihen liittyvän käyttöomaisuuden ja Härkis®- ja Beanit®-härkäpapubrändien myynnistä. Käyttöomaisuuteen kuuluu muun muassa kasviproteiinituotteita Kauhavalla valmistavan tehtaan laitteet.
Kasviproteiiniliiketoiminta työllistää 16 henkilöä, jotka siirtyvät liiketoimintakaupan mukana Valiolle vanhoina työntekijöinä. Raisio on ollut Kauhavan tehtaan kiinteistössä vuokralaisena, ja Raisio edelleenvuokraa kiinteistön Valiolle.
Liiketoiminnan on tarkoitus siirtyä uudelle omistajalle maaliskuun 2025 aikana.
Vuonna 2024 kasviproteiiniliiketoiminnan liikevaihto oli 4,5 miljoonaa euroa, ja vuonna 2023 sen liikevaihto oli 5,5 miljoonaa euroa. Vuosina 2024 ja 2023 kasviproteiiniliiketoiminnan vertailukelpoinen liiketulos on ollut tappiollinen: vuonna 2024 tappio oli -2,6 miljoonaa euroa ja vuonna 2023 puolestaan -3,2 miljoonaa euroa. Liiketoimintakaupalla ei nähdä olevan merkittävää tulosvaikutusta vuoden 2025 liiketulokseen.
”Ruokamurroksen edistäminen kasvipohjaisella ruoalla ja uuden innovointi ovat jatkossakin keskeisiä osia Raision strategiaa ja toimintaa, vaikka näimmekin nyt parhaaksi luopua tästä liiketoiminnasta. Olemme parhaillaan strategiaprosessin loppusuoralla ja kerromme tulevasta strategiastamme maaliskuussa ja tarkemmin vuoden 2025 ensimmäiselle vuosipuoliskolle suunnitellussa pääomamarkkinapäivässä”, Raision toimitusjohtaja Pasi Flinkman toteaa.
”Tulevaisuuden ruokajärjestelmään kuuluvat niin kasvipohjainen, eläinpohjainen kuin solumaatalouden keinoin tuotettu ruoka. Näitä kaikkia tarvitaan, jotta ruoka riittää globaalisti kasvavalle väestölle. Tähän nojaa Valion strategia, jonka mukaisesti kasvamme meijeriyhtiöstä ruokataloksi. Tämä liiketoimintakauppa on yksi askel kasvupolulla. Vahva ja innovatiivinen tuotevalikoima on 120 vuotta ollut Valion perusta. Maidosta valmistettavien tuotteiden rinnalla investoimme nyt ruokatalona kasvuun myös muiden raaka-ainepohjien osalta”, Valion johtaja Tuomas Salusjärvi sanoo.
Raisio hankki Verso Food Oy:n sekä Härkis®- ja Beanit®-brändit keväällä 2021. Verso Food hankittiin vahvistamaan tuolloin työn alla ollutta Raision strategiaa, jossa kasviproteiineista tuli yksi strategian keskeisistä osa-alueista.