Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Liiton jäsenyritykset myivät olutta kesäkuun loppuun mennessä 82,7 miljoonaa litraa. Edellisestä vuodesta myynti laski 0,6 prosenttia. Siideriä myytiin 4,4 miljoonaa litraa ja laskua oli 5,7 prosenttia. Long drink -juomia ja muita mietoja alkoholijuomasekoituksia myytiin 16,6 miljoonaa litraa. Myynti laski 7,2 prosenttia. Virvoitusjuomia myytiin 82,6 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 5,9 prosenttia. Kivennäisvesiä myytiin 32,7 miljoonaa litraa ja myynti kasvoi 9,2 prosenttia.
”Lämpimät säät kasvattavat yleensä alkoholittomien juomien myyntiä ja tänä vuonna kesäisen lämpimät säät jatkuivat pitkälle syksyyn. Tämä näkyy nyt vesien ja virvoitusjuomien myynnin kasvuna”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen.
Sen sijaan oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti ajanjaksolla laski. Alkoholilakia vapautettiin kesäkuussa, mutta vapautus ei koskenut kaikkia panimojuomia vaan ainoastaan enintään 8-tilavuusprosenttisia käymisteitse valmistettuja juomia. Osa lonkeroista ja muista alkoholijuomasekoituksista jäi Alkon myyntiin ja osa siirtyi myyntiin ruokakauppaan.
”Jako juomien valmistustavan perusteella on syrjivä ja olemmekin valittaneet asiasta EU-komissioon. Keskenään kilpailevia juomia pitää kohdella tasavertaisesti ja myyntikanavien tulee määrittyä juoman vahvuuden mukaan. Juoman vahvuudella on merkitystä kansanterveyden kannalta, ei valmistustavalla”, Pipinen sanoo.
Ala on odottanut hallitukselta ratkaisuja juoma-alan kehittämiseksi siten, että alkoholipolitiikka tarkasteltaisiin kokonaisuutena yksittäisten toimien sijaan.