Duunitorin tuore tutkimus kertoo, mitkä suomalaiset työnantajat ovat tehneet vaikutuksen suurten organisaatioiden päättäjiin. Asiantuntija avaa, miksi tietyt työnantajabrändit menestyvät ja mihin työnantajien pitäisi panostaa.
OP Ryhmä, Kone ja S-ryhmä ovat arvostetuimpia suomalaisia työnantajabrändejä suurten työnantajien edustajien mielestä. Asia selviää Duunitorin ja Taloustutkimuksen tuoreesta Suuret työnantajat -tutkimuksesta.
”OP Ryhmä ja S-ryhmä ovat merkittäviä työnantajia, jotka johtavat työnantajabrändejään systemaattisesti. Kone on Suomessa pienempi työllistäjä, mutta edustaa suomalaista menestystarinaa maailmalla”, sanoo Duunitorin johtava työnantajakuvakonsultti Lauri Vaisto.
”Työnantajabrändi ei elä irrallaan organisaation muusta brändistä. Kun pyydetään nimeämään hyvä työnantajabrändi, ensimmäisenä mieleen tulee helposti vahvoja brändejä, jotka eivät ainakaan ole huonon työnantajan maineessa.”
Lataa Suuret työnantajat -tutkimus täältä »
Nämä työnantajat saivat eniten mainintoja
Tutkimukseen osallistuneilta kysyttiin, mitä esimerkkejä heille tulee mieleen hyvistä työnantajabrändeistä.
Viisi eniten mainintoja saanutta työnantajaa:
- OP Ryhmä
- Kone
- S-ryhmä
- Fazer
- Kesko/K-ryhmä
OP Ryhmän ykkössija ei tullut yllätyksenä Vaistolle.
”OP Ryhmä on palkittu Vuoden työnantajabrändinä jo vuoden 2023 Rekrygaalassa erityisesti pitkäjänteisen ja henkilöstöä osallistavan brändityön tekijänä.”
Myöskään kaupan alan hyvä menestys ei yllättänyt.
”Kaupan alalla on suuria työnantajia, jotka rekrytoivat paljon. Siksi monella on ollut mahdollisuus havainnoida, miten ne viestivät itsestään työnantajana.”
Näin työnantaja voi rakentaa houkuttelevan työnantajabrändin
Lauri Vaisto listaa viisi asiaa, joihin työnantajan on hyvä panostaa, jotta työnantajabrändin johtaminen on johdonmukaista, uskottavaa, vaikuttavaa ja tavoitteellista.
1. ”Kirjatkaa, millainen työnantaja haluatte olla. Tavoitetila tai työnantajalupaus on keskeinen työväline sekä ulkoisessa brändityössä että sisäisessä työntekijäkokemuksen johtamisessa. Työnantajabrändin omistajuus on usein jaettua. Ellei yhtenäistä tarinaa ole, työnantajasta syntyy epäselvä mielikuva.”
2. ”Laatikaa suunnitelma työnantajabrändin kehittämiseksi. Työnantajabrändin tavoitteiden tulisi olla selkeitä, realistisia ja mitattavia. Pelkät tavoitteet eivät riitä, vaan tarvitaan myös askelmerkit niiden saavuttamiseksi.”
3. ”Huolehtikaa riittävästä resursoinnista. Aivan liian usein suurissakin organisaatioissa luotetaan siihen, että rekrytoijat huolehtivat työnantajakuvasta oman työnsä ohella. Työnantajabrändin johtaminen on kuitenkin kokonaisvaltaista työtä, joka vaatii aikaa, osaamista ja rahaa.”
4. ”Keskustelkaa työnantajabrändistä säännöllisesti johtoryhmässä. Suomalaisten organisaatioiden helmasynti on, että investoinneista seiniin ja koneisiin jaksetaan jauhaa loputtomiin, mutta osaavien tekijöiden oletetaan vain ilmestyvän jostain. Työvoiman ja erityisosaamisen saatavuus on kriittinen tekijä, joka saa organisaatiot joko kukoistamaan tai kaatumaan.”
5. ”Osallistakaa koko henkilöstö työnantajabrändin rakentamiseen. Kaikkien menestyneiden työnantajabrändien taustalla on merkittäviä panostuksia työnantaja- ja rekrytointimarkkinointiin. Parhaiden joukkoon noustaan valjastamalla käyttöön todellinen supervoima eli oman henkilöstön verkostot. Kun muut perusasiat ovat kunnossa, projekti kannattaa viedä maaliin varmistamalla, että työntekijät kertovat yhdenmukaista tarinaa työnantajasta.”