Lidl aloittaa ilmaisen ilmastokoulutuksen suomalaisille tavarantoimittajilleen. Koulutukseen kutsutaan sata pääasiassa pientä tai keskisuurta elintarvikealan yritystä, jotka toimittavat merkittävän osan Lidl Suomen tuotteista. Koulutuksessa tavarantoimittajat oppivat vähentämään päästöjään ja sitoutuvat asettamaan itselleen tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet.
Lidl on saavuttanut tavoitteensa olla hiilineutraali oman toimintansa osalta maaliskuussa 2022. Hiilineutraaliksi ketju on päässyt vähentämällä päästöjä ja kompensoimalla loput. Kaupan suurimmat päästöt ovat kuitenkin epäsuoria ja syntyvät toimitusketjuissa. Kansainvälisesti Lidlin tavoitteena on, että suurimmat tavarantoimittajat, jotka aiheuttavat 75 % Lidlin tuotteiden päästöistä, asettavat omat tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteensa vuoteen 2026 mennessä.
Ilmastoakatemiassa opitaan päästöjen laskemista
Ilmastoakatemia on kolmiosainen koulutus, jossa käydään läpi päästöjen laskemista, tieteeseen perustuvien ilmastotavoitteiden asettamista sekä päästöjen vähentämistä. Koulutuksessa keskitytään konkreettisiin toimenpiteisiin, joilla saadaan aikaan vaikuttavaa ilmastotyötä. Koulutus alkaa syyskuussa ja päättyy tammikuussa 2023.
– Tavarantoimittajamme ovat olleet todella iloisia mahdollisuudesta päästä opiskelemaan tieteeseen perustuvien ilmastotavoitteiden asettamista sekä keinoja vaikuttaa päästöjen vähentämiseen. On hienoa huomata, että mielenkiintoa ilmastotyötä kohtaan löytyy tavarantoimittajiemme keskuudesta. Voimme yhdessä lähteä rakentamaan vihreämpää tulevaisuutta, sanoo Laura Kvissberg, Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö.
Ilmastoakatemiaan kutsutaan mukaan Lidlin merkittävämpiä tavarantoimittajia, joilla ei entuudestaan ole ilmastotavoitteita. Näille yrityksille koulutuksista on eniten hyötyä, sillä pk-yrityksistä ei välttämättä löydy resursseja tai osaamista ilmastotyöhön. Koulutuksen tarkoituksena on auttaa tavarantoimittajia pienentämään päästöjään.
– Isoissa yrityksissä tehdään jo vaikuttavaa ilmastotyötä, mutta pienemmille alkuun pääseminen voi olla hankalaa. Haluamme tukea tavarantoimittajiamme tässä ja vähentää yhdessä tuotteista ja tuotteiden valmistuksesta aiheutuvia päästöjä, Kvissberg perustelee hanketta.
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa pian 20 vuotta toimineessa organisaatiossa työskentelee noin 5500 henkilöä. 198 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi.