Pian koulutielle astelee 54 000 ensiluokkalaista ja kaikkiaanyli puoli miljoonaa peruskoululaista. Se tuo ison muutoksen liikenneympäristöön ja vaatii aikuisilta valppautta. Vastuu on jokaisella kuljettajalla. SKALinbarometrikyselyn mukaan kuljetusyrittäjät toivovat, että kouluissa annettaisiin nykyistä enemmän liikennekasvatusta, ja lasten tietoisuutta raskaan liikenteen katvealueista lisättäisiin. Yrityksissä on myös halukkuutta tehdä liikennekasvatustyötä.
Kuljetusalan ammattilaiset suhtautuvat lasten ja nuorten turvalliseen liikkumiseen vakavasti. Moni SKAL-jäsenyhdistys järjestää säännöllisesti liikenneturvallisuustempauksia alueellaan. Tällainen vapaaehtoisvoimin ja kumppaneiden tuella toteutettu tapahtuma nähtiin esimerkiksi toissa viikonloppuna Salossa. Yrittäjiä motivoi yhteiseksi koettu vastuu lasten turvallisuudesta tieliikenteessä. SKAL Kuljetusbarometrin mukaan joka neljäs kuljetusyrittäjä on ollut jollain tasolla mukana lasten liikenneturvallisuustapahtumissa.
Olen ylpeä yrittäjistämme, jotka haluavat tehdä työtä lasten turvallisuuden eteen. Kyselyssä ilahdutti, että lähes puolet oli valmiita osallistumaan liikennekasvatustyöhön, SKALin puheenjohtaja Jari Välikangas sanoo.
Liikennekasvatus systemaattisemmin osaksi opetusta
Opetushallituksen mukaan liikennekasvatus tulisi integroida opetukseen kaikissa koulutusmuodoissa, ja sen tulee olla pitkäjänteistä, ikätasoista, paikallista ja tavoitteellista. SKAL Kuljetusbarometri osoittaa, että nykyisellään kuljetusyrittäjät kokevat kouluissa annetun liikennekasvatuksen liian vähäiseksi. Sen tarve on lakisääteisesti määritelty, mutta sitä ei ole kuvattu selkeärajaisesti eikä riittävän tavoitteellisesti. On epävarmaa, pureudutaanko kaikkialla Suomessa riittävän konkreettisesti esimerkiksi koulun ja kotien välisen liikenneympäristön vaaranpaikkoihin. Kuljetusyrittäjät toivovat, että sitä myös annettaisiin kouluissa ja oppilaitoksissa entistä enemmän ja systemaattisemmin.
-Meillä liikenteen ammattilaisilla on paljon vastuuta ja meidän on herkistettävä aisteja entisestään koulujen läheisyydessä. On myös tärkeää, että kouluissa ja kodeissa käytäisiin lasten kanssa läpi liikenteessä toimimista ja kartoitettaisiin vaaranpaikkoja. Kännykät ja pelikoneet on syytä jättää reppuun koulutiellä. Yhteispelillä luomme tehokkaimmin turvallisuutta, Jari Välikangas muistuttaa.
SKAL haastaa tuttuun tapaan kaikki tienkäyttäjät – autoilijat, pyöräilijät kuin jalankulkijatkin – sitoutumaan liikenneturvallisuuteen. Näin koululaisten matkasta voidaan tehdä turvallinen ja onnistunut.
– SKAL-jäsenyhdistyksiin voi ottaa yhteyttä, jos kaipaa asiantuntijaa kertomaan raskaista ajoneuvoista ja käymään esimerkiksi näkyvyyden katvealueita läpi. Liikenneturvalla on lapsille erinomaisia materiaaleja, joita kannattaa hyödyntää, kertoo viestintäjohtaja Heini Polamo.
SKAL ja liikennekasvatus. SKALilla on pitkät perinteet kouluissa ja päiväkodeissa tehtävästä liikennekasvatustyöstä. SKALin jäsenyhdistykset ja kuljetusyrittäjäjäsenet järjestävät viranomaisten kanssa yhteistyössä liikenneturvallisuustapahtumia kouluissa ja päiväkodeissa. Tapahtumissa kerrotaan turvallisesta tienylityksestä ja heijastimen käytöstä. Lapset saavat myös tutustua kuljetuskalustoon sekä pääsevät näkemään, miltä maailma näyttää ison auton ratin takana. Lisätietoja: skal.fi/liikenneturvallisuus
SKAL Kuljetusbarometri 2/2024 toteutettiin 23.5. ja 9.6.2024 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 501 jäsenyrittäjää eri suoritealoilta ja eri puolilta Suomea. Ajankohtaiskysymykset koskivat kuljetusyritysten kokemuksia poliisiin suorittamasta raskaan liikenteen valvonnasta sekä liikenneturvallisuutta. Ks. 25.6.2024 julkaistu barometritiedote koetusta liikenneturvallisuudesta
SKAL Kuljetusbarometri 2/2024 diat, koulujen liikennekasvatus – kysymys (diat)