Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari
Uutiset

Keskuskauppakamari: Kuljetuskustannusten kasvu heikentää yritysten kilpailukykyä

Osana Kauppakamarien viimeisintä talouskyselyä selvitettiin yritysten näkemyksiä logistiikan kilpailukykytekijöiden viimeaikaisista muutoksista. Logistista kilpailukykyä uhkaa tällä hetkellä eniten logistiikkakustannusten kasvu. 

”Kyselyn perusteella kuljetuskustannusten kasvu nähdään tällä hetkellä uhkana kaikilla toimialoilla. Kuljetuskustannusten kasvu nousee kyselyssä suurimmaksi haasteeksi logistiikan kilpailukyvyn parantamiselle”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava liikenneasiantuntija Hanna Kalenoja. 

Kyselyn mukaan kaupan alan yritykset arvioivat logistiikan kustannusten heikentäneen kilpailukykyään hieman muita toimialoja enemmän. Kotimaan kuljetusten kustannuksia on nostanut eniten dieselin vuonna 2021 alkanut hinnannousu. Dieselin hinta on kuluvan vuoden aikana laskenut vuoden 2021 loppuvuoden tasolle, mutta hinta on edelleen selvästi 2010-luvun keskiarvon yläpuolella.

Vientiyrityksissä erityisesti ulkomaan kuljetusten kustannusten kasvun arvioitiin heikentäneen kilpailukykyä. Lähes 40 prosenttia vastaajista arvioi kansainvälisten kuljetusten toimitusketjujen sujuvuuden heikentyneen

”Viime vuosina Euroopan ja Lähi-idän geopoliittiset jännitteet ovat muuttaneet kansainvälisiä kuljetusreittejä ja lisänneet kuljetuskustannuksia. Itämeren merkitys Suomen ulkomaankuljetuksissa on entisestään kasvanut Venäjän maareittien sulkeutuessa”, toteaa Kalenoja

Meriliikenteen kustannuksia ovat nostaneet muun muassa tämän vuoden alussa voimaan astuneen meriliikenteen päästökaupan aiheuttama polttoainekustannusten kasvu. Myös uusiutuvien polttoaineiden EU-laajuisen jakeluvelvoitteen arvioidaan nostavan meriliikenteen kustannuksia lähivuosina. 

”Hallitus valmistelee tällä hetkellä meriliikenteen väylämaksujen nostoa ensi vuoden alussa, mikä lisäisi suoraan meriliikenteen kuljetuskustannuksia noin 35 miljoonalla eurolla vuodessa. Väylämaksua ei tulisi vallitsevissa kustannuspaineissa nostaa, jotta elinkeinoelämän kilpailukyky ei entisestään heikkenisi meriliikenteen kustannusten kasvun takia”, toteaa KalenojaKauppakamarien kysely tehtiin 6.-8.5.2024 ja siihen vastasi 1 882 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden. Kyselyn tulokset voit lukea täältä