Lähes viidesosa suomalaisista vientiyrityksistä suunnittelee liiketoiminnan käynnistämistä tai lisäämistä Yhdysvalloissa, jos tammikuussa virkaan astuva presidentti Donald Trump asettaa korkeat tuontitullimaksut kauppakumppaneilleen. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 44 prosenttia näkee Yhdysvaltojen merkityksen kauppakumppanina kasvavan tulevan vuoden aikana. Osavaltioista kiinnostavat erityisesti Texas, Kalifornia ja Washington D.C.
Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista suomalaisyrityksistä 43 prosenttia näkee tammikuussa koittavan vallanvaihdoksen Yhdysvalloissa vaikuttavan niiden toimintaan. Tulevan presidentin Donald Trumpin suunnittelemat tuontitullit nähdään selvimpänä muutoksena ja haittana nykyiseen tilanteeseen.
”Tullee aiheuttamaan hankaluuksia maailmanlaajuisesti tullien ja rajoitusten kautta. Jopa vakavamman kauppasodan uhka on kasvanut selvästi”, kuvailee kyselyyn vastanneen yrityksen edustaja. Lause tiivistää kyselyn avovastauksissa esiintyneen yleisen tunnelman.
Kyselystä selviää, että lähes viidesosa (18,5 %) yrityksistä harkitsee joko liiketoiminnan käynnistämistä tai lisäämistä Yhdysvaltoihin, mikäli Trump toteuttaa aikeensa korkeista tuontitulleista. 38 prosenttia ei harkitse liiketoiminnan käynnistämistä tai lisäämistä Yhdysvalloissa ja 43,5 prosenttia ei osaa vielä sanoa.
”Teot lopulta ratkaisevat, mutta kyselyyn vastanneet vientiyritykset ovat arvioineet ennalta mahdollisia reaktioitaan presidentti Trumpin tuleviin päätöksiin. Lähes viidennes yrityksistä harkitsee liiketoiminnan käynnistämistä tai avaamista merkittävillä Yhdysvaltain markkinoilla välttääkseen mahdolliset tullimaksut. Joissakin tapauksissa se voi tarkoittaa sitä, että yrityksen tuotantoa siirtyy muualta maailmasta Yhdysvaltoihin. Se voi tarkoittaa siten myös tuotannon siirtoa Suomesta Yhdysvaltoihin, jolloin työpaikkoja ja verotuloja karkaisi täältä sinne. Toisaalta yritys saattaa päätyä painottamaan muita, tullittomia markkinoita Yhdysvaltojen sijaan”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.
Pohjanheimon mukaan Yhdysvaltojen merkitys suomalaisyritysten kauppakumppanina on ollut kasvava jo jonkin aikaa. Kyselyyn vastanneista yrityksistä näin vastasi marras-lokakuussa 45 prosenttia. Hiipuvaksi merkityksen mainitsi vain vajaa kolme prosenttia yrityksistä. Suomalaisia vientiyrityksiä kiinnostavat osavaltioista erityisesti Texas, Kalifornia ja Washington D.C.
”Vientiyrityksemme ovat alkaneet lähestyä Yhdysvaltain markkinoita liittovaltiotason sijaan osavaltiokohtaisesti, mikä on usein kovassa kilpailutilanteessa ja näkyvyyden saavuttamisessa vaikuttavampi lähestymistapa”, sanoo Pohjanheimo.